Svar: Søvn og mælk - 6 mdr.
2. marts 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Louise
Det er jo altid svært at vide præcist hvor meget mælk din datter får, når hun ammes og jeg kan godt forstå du er i tvivl om hendes mælkeindtag, når hun afviser brystet mange af de gange, hvor du tilbyder det. Et eller andet sted, så må man dog tro på at hun tager imod, hvis hun har behov.
Det er dog problematisk, hvis hun hellere spiser om natten end om dagen og jeg tænker at det måske hænger sammen med at hun om dagen gerne vil opleve så meget som muligt og derfor har sværere ved at koncentrere sig om brystet, hvor om natten, hvor der er mere ro går det lettere.
Samtidig er der dog også en sammenhæng imellem det at hun drikker mælk om natten og derfor ikke føler samme behov om morgenen og formiddagen, hvorfor du måske skulle forsøge at strække hende om natten, så hun ikke for lov til at drikke for meget mælk om natten. Måske tilbyde vand i stedet eller forsøge at tage brystet ud af munden på hende, så hun kun beroliges og ikke drikker mælk.
Hvis det er helt umuligt at få hendes mælkeindtag dækket via amning i løbet af dagen, så synes jeg det lyder som en god idé at tilbyde hende mme både på grøden og af en kop. Det vil være fint som alternativ til sødmælk og det kan på samme måde som komælk drikkes koldt. Med den alder hun har er det minimalt hvad hun bør få af komælk.
Det er fint at du forsøger med brystet om morgenen, men tror du evt. at du kunne starte dagen tidligere med grød, så hun får grøden allerede kl. 7.30 og at hun så vil være okay med brystet inden formiddagsluren?
Jeg tænker også om du kunne få hende til at tage brystet om eftermiddagen, når du putter hende omkring kl. 14. Måske kan du også få hende til at tage brystet efter denne lur, da hun ganske givet må være tørstig der.
Derudover tænker jeg at det måske er ved at være tiden, hvor hun nogle dage vil kunne nøjes med to lure i løbet af dagen og således kan springe powernappen over kl. 17. Det kunne forhåbentlig få hende til at sove om natten. Hun har et ret godt sovehjerte, når hun først sover og måske vil det være nødvendigt at vække hende i løbet af dagtimerne, selvom jeg i princippet er imod dette. Det er dog vigtigt at hun ikke sover for meget, selvom søvn jo er godt og det kan også have betydning på hvilken tid, hun sover længst.
Mange børn vil f.eks. kunne sove en lille time om formiddagen og vil så tage en lidt længere lur om eftermiddagen og på den måde kunne springe den sene lur over. Sammenlagt skal du regne med at hendes to lure i løbet af dagen vil udgøre 3-4 timer og nattesøvnen 10-11 timer. Jeg tænker at det måske vil hjælpe på jeres rytme, hvis hun sover 45-60 minutter formiddag og så 2-2½ time som middagslur i stedet.
Det er et forsøg værd.
Jeg synes ikke du skal fjerne et helt måltid skemad, hun er en stor pige og har brug for den næring. Men du kan naturligvis overveje om du skal skrue lidt ned for mængden, hvis hun spiser store portioner. Spiser hun f.eks. 2 dl. hver gang, så kan det godt være en idé at skrue ned til 1½, hvis det så giver plads og lyst til brystet.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske