Svar: Mælkebehov - 6 mdr.
2. marts 2007
Alder:
6 mdr.
Kære førstegangsmor
Da din dreng ammes, så er det svært at lave et regnskab over hvor meget mælk han egentligt skal have og det vil kun bringe yderligere frustration at gøre det:o) Derfor er du et eller andet sted nødt til at tro på, at hvis du tilbyder ham, så tager han imod, hvis han har behov. Du skal naturligvis se på hvordan han tisser, han skal fortsat have gode våde bleer og urinen må ikke være koncentreret, men hvis der kommer noget ud, så kommer der også noget ind.
Du kan ikke regne med at han drikker så længe ved brystet som tidligere. Til gengæld er han det større nu så han 'tømmer' også et bryst på kortere tid, falder ikke i søvn ved brystet på samme måde som da han var helt lille osv. Hans spisemønster vil således være anderledes.
Han har brug for meget væske og det er fint at du tilbyder brystet og samtidig også tilbyder vand af kop. Det er vigtigt at mælken fortsat udgør en større del af hans indtag end maden, med den alder han har og hvis han såldes indtager så store portioner at det fjerner pladsen fra mælken, så må du nedsætte mængden af skemad og følge efter med brystet, så det er med mælk at han fyldes ekstra op.
Det er en god idé at nedsætte mælkeindtaget om natten. I tidsrummet 24-06 har han i princippet ikke ernæringsmæssigt behov for mælk. Tilgengæld vil han sikkert gerne ammes når han skal sove til natten og du kan også lægge ham til inden du selv går i seng, f.eks. kl. 23.
Jeg vil sige at skemad 2-3 gange dagligt og derudover amning 4-5 gange vil være nok til at dække hans behov.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: grød, evt. med frugtmos, vand af kop
Evt. ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos gerne begynde med lidt kød/fisk. Vand af kop
Evt. ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Sen eftermiddag: Evt. ammes
Aften: Grøntsagsmos, gerne begynde med lidt kød/fisk. Vand af kop. Evt. lidt frugtmos til dessert.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Evt. ammes.
Nat: Så vidt muligt ingen amning, evt. vand.
Som du kan se så skriver jeg evt. amning efter et skemåltid. Tilbuddet skal være der, men måske han siger fra. Tilbuddet om amning de øvrige tider burde dog dække ham fint ind hvad angår mælkeindtag:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske