Svar: Sutter på fars finger
2. marts 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Rikke
Stort tillykke med den lille dreng:o)
Børns suttebehov er forskelligt og det lyder som om at jeres lille dreng er glad for at sutte og falder til ro ved dette. Det er rigtig fint set, at jeres dreng ikke skal sutte hos dig hele tiden, men at han også har behov for nogle pauser ind imellem for netop at få sovet, vågne op og så tage godt fra ved brystet.
Jeg kan godt forstå at I har givet ham fars finger, det er oplagt når han er søgende og har brug for at sutte for at finde roen. Det er også at foretrække fremfor hans egne fingre, men når det er sagt, så synes jeg dog at I skulle vælge en sut og det handler simpelthen om at en sut kan skoldes og dermed holdes mere ren.
Man siger normalt at en sut ikke skal gives før amningen er veletableret. Det lyder dog som om at amningen faktisk kører rigtig godt hos jer og derfor så handler det mere om at bruge sutten rigtigt, og hvordan gør man så det...
Jo det er for det første meget vigtigt at jeres dreng ikke holdes hen med en sut. Det at spise ved brystet kræver rigtig meget energi og for at stimulere brystet rigtigt og for at få den mælk ud som han har behov for, så er det vigtigt at han ikke er 'kørt træt' på en sut. En sut bør derfor ikke gives inden amning, når han f.eks. lige skal skiftes og græder lidt eller for at holde ham lidt hen.
En sut kan med fordel bruges efter amning. Det vil sige, når han har ammet godt på den ene side, er blevet skiftet og har fået fra den anden side og derfor må være godt mæt - men stadig væk vil sutte og har brug for hjælp til at finde roen. Her er det godt at give ham sutten og det er i særdeleshed godt at lade ham putte lidt hos far med sutten. Far lugter ikke af mælk og forbindes ikke med amning, hvorfor han lettere falder til ro hos far. Det vil her være helt naturligt at han falder til ro efter 5 minutter.
Lillemanden kan dog også puttes i sin lift med sin sut, godt svøbt i dynen. Han har brug for hjælp til at finde ud af hvorvidt han skal spise eller sove - det er endnu svært for ham at mærke hvad hans behov egentlig er og derfor er det godt at I hjælper ham med at finde roen, når I er sikre på at han er godt mæt. Det er samtidig meget vigtigt at I er opmærksomme på at det hedder en narresut og at den ikke bruges så meget, at han ikke lægges nok til brystet.
Hvis han sutter meget energisk på sutten og virker til at denne ikke tilfredsstiller ham nok, så skal han til brystet igen. Jo mere han dier hos dig, altså jo hyppigere - jo mere mælk kommer der. Det giver dig således mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time og så længe han ikke er ældre end han er, så er det vigtigt at han kommer hyppigt til brystet, så du får stimuleret til god mælk.
Jeg vil lige nævne at opvågningen efter de 40 minutter ofte skyldes en bøvs der klemmer i maven. Prøv at tage ham op, se om ikke han kan slå en bøvs, giv ham evt. en ammetår igen eller prøv om det er nok med en sut og så putte ham i dynen - det vil ofte være nok. Nogle børn er lidt langsomme bøvsere og så kommer den ca efter 40 minutter.
Det at sutte, hjælper også maden videre i maven og kan derfor give lidt mavero - det er også vigtigt:o)
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske