Brev:
Mad og amning ved 6 mdr
2. marts 2007
Alder:
5 mdr.
Mad og amning ved 6 mdr
Hej Helen,
Jeg læser med stor interesse og glæde din brevkasse, og synes nu selv, at jeg har brug for at stille spørgsmål og få svar.
Det drejer sig om min pige, Maja, på næsten 6 mdr. Hun blev vejet og målt for en lille uge siden - 64 cm og 7,1 kg. Da hun var godt 4 mdr begyndte jeg at give hende grød - havde indtil da kun ammet. Men Maja var begyndt at vågne rigtig mange gange om natten, hvor hun ville have mad. Samtidig var hun om dagen ikke så glad for at blive ammet. Jeg tror selv at der var flere grunde til dette: nysgerrighed, jeg fik menstruation, hun fik tænder.
Nu er Majas dagsrytme så som følger:
Morgen 06 - ammes - det virker som om hun spiser rigtig godt her
ca. 7.30/8 - grød (ris el. hirse m. frugt) ½-1½ dl, vand af kop
sover 2-3 timer
ca 11 - ammes når hun vågner af lur, det virker ikke som om hun spiser særlig meget
ca. 12/12.30 grød (ris el. hirse m. frugt) ½-1½ dl, vand af kop
sover igen, ca. 1½-2½ time
ca. 15.30/16 - ammes inden lur (lur ca. ½ time) - det virker ikke som om hun spiser særlig meget
17/17.30 mos, ca. 1-1½ dl (der er blandet med lidt grød, da hun ikke har villet spise mos, men nu er det næsten ren mos m. mme), vand af kop
19/19.30 - ammes inden putning
ca. 22 - ammes
Indtil for et par dage siden, har Maja så også spist een gang i løbet af natten ved 2-3 tiden, men efter jeg har "taget måltidet fra hende" spiser hun lidt mere hos mig i løbet af dagen. Når hun bliver ammet er det kun i ganske kort tid, hun har dog altid været en hurtig spiser, og er kun blevet ammet ved et bryst af gangen.
Ser hendes dagsrytme i fht mad ok ud? Hvordan når jeg om lidt tid ikke ammer så meget mere, hvornår og hvor meget mælk (mme/sødmælk?) skal jeg så tilbyde hende. Vil det være en god idé at skifte grødmåltidet ved frokosttid ud med øllebrød? Det grød jeg laver er købegrød, da hun absolut ikke ville have min hj.lavede grød. Dermed får hun jo ikke ligefrem frisk frugt - skal jeg tilbyde hende det om eftermiddagen i stedet for et amme-måltid?
Ud fra hvor meget hun spiser, vil du så mene at hun kan undvære måltidet kl 22, eller skal jeg bare holde fast i det, så hun får godt med mælk?
Jeg håber du kan finde tid til at svare på mine spørgsmål - og tusind tak for en god brevkasse.
Med venlig hilsen
Hanne og Maja