Svar: Mad og amning ved 6 mdr
2. marts 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Hanne og Maja
Det lyder som om Maja er kommet rigtig godt igang med skemaden, men det er fortsat vigtigt at mælken udgør en stor del af hendes indtag. Gennemsnitlige beregninger viser at børn som ammes drikker godt 900ml i døgnet ud over deres indtag af skemad, når de er omkring 6 måneder gamle.
I takt med at skemaden begynder at udgøre mere og mere, vil mælkeindtaget automatisk nedsættes. Men i en lang periode vil det være hensigtsmæssigt at tilbyde brystet enten lige efter skemaden eller før barnet f.eks. skal sove. Den plan du beskriver for dagen passer således fint med dette og det er ikke sådan at du snarest skal til at skrue mælkeindtaget ned.
Det vil på samme måde være rigtig fint at bibeholde den sene amning kl. 22, så din datter kan sove igennem om natten. Det er jo rart for jer alle:o)
Det er vigtigt at komælk ikke udgør for stor en del af hendes indtag. Det er ment sådan at hvis du f.eks. laver kartoffelmos med sødmælk eller bruger sødmælk i sovs osv. så kan I spise det samme og hendes mad kan således tage udgangspunkt i familiens mad. Men store mængder sødmælk skal hun ikke have. Hendes mælkebehov skal dækkes at modermælk eller modermælkserstatning.
Det vil være fint at bruge øllebrød som en overgang inden hun skal til at have rugbrødshapsere, så hun kan vende sig lidt til rugbrødssmagen. Det vil også være fint at prøve med de lidt grovere grødtyper som havregrød og flerkornsgrød, så hun vender sig til at spise lidt grovere konsistens.
Når hun tilbydes grøntsagsmos så kan du begynde at komme lidt kogt kød eller fisk i mosen og på den måde også skabe lidt anden konsistens og smag.
Frugtmos er godt til at holde maven lidt igang. Det kan være kogt mos, men du kan også lave frisk mos til hende. Bananmos kan virke lidt forstoppende, men frisk mos kan også laves af en moden pære eller lidt melon som du skræller og skraber frugtkødet med en gaffel eller ske. Du må også gerne give lidt frugt i hånden, som hun kan sidde med, men pas på at hun ikke får det galt i halsen. Hun kan også sidde med en kold gulerod eller et stykke agurk, eller måske en brødskorpe.
Det er fint at hun nu er blevet lidt gladere for mosen og du må meget gerne prøve at lave mos som smager af noget. Prøv at bruge de lidt mere kraftfulde grøntsager, rodfrugter og lignende og du må også gerne bruge en lille smule krydderi. Igen er udgangspunktet jeres mad.
Hvis du ikke ammer så meget eller hvis du ønsker at skrue amningen ned, så skal hun tilbydes modermælkserstatning. Alt efter hvor meget du regner med at nedtrappe så skal hun have modermælkserstatning i stedet. Erstatter du således et ammemåltid, så skal dette gives på flaske i stedet. Undværes kan det ikke og det vil være usandsynligt at hun med den alder hun har, vil være i stand til at drikke sit behov af en kop.
Håber at mine tanker hjælper dig lidt videre. Tak for dine pæne ord:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske