Svar: 3,5 måmed, natteroderi og madplan
3. marts 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Sidse
Håber du har overlevet de sidste nætter og ja det lyder som om det er rigtig hårdt og jeg kan godt forstå du er træt:o)
Jeg tænker at der er flere ting som gør sig gældende. For det første vil rigtigt mange børn have behov for at sætte mælkemængden op omkring 3 måneders alderen og det gør de ved at spise hyppigere - jo hyppigere amning, jo mere mælk. Da man danner mere mælkestimulerende hormon om natten, er det oplagt for barnet at die her, men det er dog ikke ens betydende med at man ikke skal benytte sig af at amme hyppigt i løbet af dagen.
Det vil derfor være rigtig vigtigt at du lægger din dreng til så hyppigt som muligt dagen igennem og du må meget gerne amme fra begge sider. Oplever du at han hurtigt 'tømmer' en side, så læg ham til den anden og evt. slutte med den første igen efterfølgende. Det er ikke en sådan ammerytme du skal have fremover, det er kun lige her i den fase, hvor han skal fyldes godt op om dagen og hvor han gerne må stimulere lidt ekstra.
Derudover så vil mange børn i den alder begynde at følge mere med i verden omkring sig og de har svært ved at koncentrere sig fuldt om amning i dagtiden. Derfor får de egentlig gjort sig lidt for hurtigt færdig ved brystet og her er det igen vigtigt at du sørger for at holde ham lidt til ilden.
Det giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det giver ikke på samme måde mere mælk at amme i 45 minutter i stedet for i 20 minutter.
Samtidig lyder det som om din lille dreng endnu ikke har fundet ud af hvad det vil sige at være mæt og være sulten. Han tror han skal spise hele tiden, når brystet er i nærheden. Der for vil det være rigtig godt, hvis du kunne prøve at putte ham i lift eller seng ved siden af din seng, så han ikke ligger lige med babs og nutte i ansigtet men er fjernet fra duften af mælk. Eller at han kommer over til far, som jo af gode grunde ikke kan amme, men sagtens kan give tryghed.
I forhold til skemad, så kan du overveje om du vil starte med dette eller om du gerne vil introducere en flaske. I princippet er der ikke grund til at introducere flasken, man kan godt gå direkte igang med grøden. Men nogle gange så hjælper en flaske mælk om aftenen på nattesøvnen og det er en blidere overgang for maven. I kan derfor overveje om I skal starte med en aftenflaske før I kører på med mad.
Når I begynder med skemaden, så er det ikke nogen god idé at proppe ham om aftenen. Alt for meget grød i maven til natten kan give ekstra uro, da tarmene arbejder på højtryk for at nedbryde det. Derfor er det en god idé at starte i det små og begynde på et tidspunkt på dagen, hvor han hverken er for sulten eller for træt. Start med 4-5 tsk en gang dagligt og øg ham stille og roligt over nogle dage til en lille dl. Når han kan spise det, så kan han få to gange dagligt - det er bedre at give ham 3/4 dl 2 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt, da det også giver plads til at følge efter med en amning og samtidig giver mulighed for både at give grød og grøntsagsmos.
I forhold til at komme i seng omkring kl. 20, så kommer dette ofte automatisk i forbindelse med at han begynder med lidt mere skemad og dermed også mere fast rytme/tid for mad, søvn osv. Han er lige lille nok endnu til at du kan ændre så meget, men det kommer stille og roligt i løbet af de næste måneder.
I øjeblikket sover han 3-4 lure i løbet af dagen, omkring 6 måneders alderen kommer det ned på to lure og det vil af sig selv give en ændring i forhold til søvnbehov aften og nat.
Så samlet set, så går mit forslag på mere mælk i løbet af dagen. Overveje en flaske til natten og når han virker parart kan du begynde med lidt skemad, han skal dog være mindst fire måneder gammel, som du også selv nævner. Så skal du finde roen ved at tingene ændrer sig i takt med at han bliver ældre.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske