Svar: Tvillingedatter græder hver 1½ time hele natten (nu i 2 mdr.)
3. marts 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Det er desværre svært for mig at gennemskue hvad din datters gråd handler om. Du skal naturligvis være opmærksom på om hun kan have ondt og du bør drøfte dette med lægen.
Men ellers lyder det mere som om at hun græder, når hun skal til at skifte søvnfase - du fortæller jo at hun sover og at hun ikke skal op, men falder til ro igen, når hun får en sut. Det er fint at det virker, men prøv at hjælpe hende med at skifte stilling, kærtegne hende eller andet - der er en risiko for at hun får for vane at vågne op, hvis ikke sutten kommer i munden og derfor kan begynde at ændre søvnmønster på grund af sutten.
Måske drømmer hun? Hvad vil der ske, hvis I lader hende sove videre uden at reagere - jeg tænker hvis det foregår i søvne, så vil hun måske være i stand til at komme videre i søvnen af sig selv, altså uden at behøve jeres hjælp.
Jeg tænker at det handler om hendes skift imellem søvnfaser og at det er det samme som gør sig gældende, når hun græder lige inden hun vågner helt op - når hun så er vågnet og klar over virkeligheden så er hun glad og frisk.
Jeg kunne forestille mig at hun måske vil høre til de børn som både kan tale og gå i søvne om natten - måske I forældre selv har været meget urolige som børn og selv kan huske at I drømte meget eller fået at vide at I har gået i søvne? Jeg tror dog det er en fase, som hun vil komme igennem.
Det er ikke meget jeg kan give jer, men jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske