Svar: Græder når hun skal sove - 4 mdr.
2. januar 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Kim og Helle
Hvor er det dog en ulykkelig situation I der er havnet i, men som I selv skriver, så er det jo en vane Lucca har fået at skulle vugges i søvn. Det skal I dog ikke være kede af, det er godt for hendes motoriske udvikling at blive vugget, men på et eller andet tidspunkt skal det jo også have en ende:o)
Hvad er der i vejen med at amme hende i søvn? Hvis hun kan falde til ro ved brustet ved at mor lægger sig med hende i sengen og flytter hende over i vuggen efterfølgende, sker der så noget ved det?
Lucca er kun 4 mdr. og hun har stadig behov for tryghed. Hun har også behov for ro til at sove. I skal hjælpe hende med at finde roen. Nogle børn græder når de skal sove, fordi de er overtrætte. De har fået så mange stimuli i løbet af dagen, at de ikke kan kapere mere og det reagerer de på med gråd.
Det er vigtigt at se de små signaler Lucca sender om at hun er ved at være træt. Det kan være at hun gaber, gnider øjne eller begynder at småklynke. Så er hun træt og skal puttes. Jeg tror Lucca er en pige, som I skal hjælpe til at finde ro. Det vil sige at I skal vælge, hvordan I vil putte hende. Det kan godt være at det er for meget at være i arm og blive vugget. Hvis I synger for hende kan det også være en stimuli ekstra og det samme hvis far først går lidt med hende og så mor osv. Netop de mange stimuli er jo det hun reagerer på, aå at tilføje nye, i forsøget på at et eller andet hjælper, vil ikke være løsningen.
At amme hende kan være en løsning, så længe hun er så lille. Men I kan også prøve at putte hende i dynen og lægge hende i vuggen. Gråd undgår I nok ikke, og man skal også reagere på barnets gråd, som er et udtryg for at hun er træt og måske utryg. Men som I selv skriver, så græder hun jo også, selvom I vugger hende og det kan tage flere timer og er nærmest en kamp for at få hende til at sove. Det har ingen af jer behov for.
Jeg ville derfor stoppe vuggeriet og give hende mulighed for at falde til ro uden stimuli. Naturligvis ae hende lidt over håret, hjælpe hende med at komme lidt om på den anden side, putte hende godt i dynen, men så vidt muligt give hende ro til at finde roen selv.
Håber på det bedste og held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske