Svar: 12. uge
6. marts 2007
Alder:
0 mdr.
Kære J
Det er helt normalt at du kan føle det spænder i maven. Din livmoder er nu så stor at du kan mærke den. Hvis du ligger dig på ryggen og trykker let med fingrene lige over skambenet, så vil du kunne mærke en lille top - det er toppen af din livmoder.
Det du mærker er således at livmoderen vokser:o)
Dit barn vil måle ca 5,5cm som det ligger i livmoderen bukket sammen, men i udstrakt tilstand vil det være ca 9 cm langt og veje ca 40gram.
Vær opmærksom på at du kan få svamp i skeden på dette tidspunkt af graviditeten. Hvis du svie og rødme, måske lidt ændret ildelugtende udflåd, så er det en god idé lige at få lægen til at tjekke om det er svamp.
Det vil være godt at du vasker dig med en intimsæbe forneden men man bør ikke overdrive hygiejnen, så du skal ikke vaske dig flere gange dagligt:o)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske