Brev:
Sovevaner - 9 mdr.
6. marts 2007
Alder:
9 mdr.
Sovevaner - 9 mdr.
Kære Helen
Først og fremmest vil jeg gerne sige tak for en dejlig brevkasse. Og dernæst udtrykke et håb om, at du kan se på vores situation med friske øjne.
Vi har en dejlig lille pige, Ida på 9 ½ måned. Vi er løbet ind i nogle trælse soveproblemer om aftenen. Vores overordnede mål er, at vores lille datter bliver i stand til at sove i hendes egen seng, måske endda på hendes eget værelse på sigt? Men lige her og nu vil det være dejligt, hvis bare vi kan få hendes til at sove om aftenen.
Det skal siges, at det aldrig har været super nemt, at få Ida til at sove om aftenen. Og det er som om, at den ene dårlige vane har afløst den anden i forsøget herpå. I starten blev hun svøbt, og vugget i søvn. Da hun så blev lidt større blev proceduren, at hun faldt i søvn, i vores seng, efter hendes ”godnat ammetår”. De seneste 14 dage er det så gået helt skævt.
Vi putter fortsat 18.30-19.00. Selve ammedelen af putteritualet praktiserer vi fortsat, og oftest er hun da også lige ved at falde i søvn som hun plejer, - men lige inden hun falder hen, er det som om, at hun kommer i tanke om, ”gud nej, har de tænkt sig jeg skal sove nu!” og så er det, i et snuptag, op på alle fire - og derefter er der bare ikke noget at gøre. Hun bliver fuldstændig hysterisk, hvis vi forsøger at lægge hende ned igen.
Vi prøver at vugge hende, men hun spænder sig som en flitsbue og sætter i skrål, hvis hun bliver holdt fast (Det gør hun i øvrigt også, når hun skal have skiftet ble....). Så det har faktisk udviklet sig til, at vi tager hende med ned i stuen igen.
Nogle få gange har hun derefter velvilligt lagt sig til at sove, hvis jeg lægger mig med hende på sofaen. Men for det meste okser hun rundt, enten i rask kravl, eller tripper, stående, med små skridt rundt om sofabordet. – 2 nye færdigheder hun netop har tillært sig inden for de seneste 14 dage.
Egentligt ville det hele jo være ok hvis ikke det var fordi barnet jo er træt. Det betyder, at hun samtidig med hendes fysiske øvelser kan være frygtelig pjevset og klynkende. – Derudover runger det hele tiden i mit hovedet, ”det er vigtigt at lære dit barn gode sovevaner”.....- Det er meget frustrerende.
Ved 21-22 tiden er hun (ja faktisk os alle) så udmattet, at jeg nu kan få hende puttet for natten. Hun sover derefter i vores seng til klokken 7-8 stykker dagen derpå, dog afbrudt af 4-5 korte natlige amninger. Jeg vil gerne nedtrappe de natlige ammeseancer. Jeg har, måske dog ikke helhjertet, forgæves forsøgt mig med både sut og vand, ligesom jeg har forsøgt, at give hende mere mælk i løbet af dagen, - men hun er bare slet ikke interesseret i brystet i løbet af dagen. Der spiser hun nemlig masser af ”rigtig” mad.
Formiddag og eftermiddag tager hun 2 lurer udenfor i hendes barnevogn. Hver på ca. 2-3 timer. Til disse lurer lægger hun sig altid til at sove med det samme, uden at kny.
Generelt kan siges, at siden Ida begyndte at kravle, har hun været ekstrem morsyg, og er jeg, selv kortvarigt, ude af syne, så klynker hun. Desuden vil hun hele tiden underholdes og meget meget gerne bæres omkring. Hertil kommer, at hendes appetit i modsætning til ”normale forhold” er noget nedsat for tiden.
Hun har altid være super nysgerrig og ekstremt nærværende og opmærksom., og det er hun heldigvis stadigt. Og hun kan også stadig fjolle, grine og være den skønne lille pige hun nu engang er det meste af tiden?
De bedste hilsener fra
Ida's Mor