Svar: Sovevaner - 9 mdr.
6. marts 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Idas Mor
Tak for dit brev. Der er ikke tvivl om at Ida er igang med en rivende udvikling. Det at hun kravler og nu er begyndt at gå sidelæns ved ting giver hende en motorisk uro - også om natten. Det giver hende naturligvis samtidig mulighed for at rejse sig i sengen og således ikke længere lade sig ligge, hvor hun er lagt:o)
Samtidig beskriver du en pige som jo tydeligt er i separationsfasen og det er derfor hun søger ekstra tryghed hos især mor i øjeblikket. Denne fase betyder at hun øver sig i at blive mere selvstændig og også at få forståelsen af at du er der, selvom hun ikke kan se dig. Lige nu så føler hun sig allermest tryg, når hun ved du er der - altså inden for syns og rækkevidde.
Mange forældre beskriver hvordan deres børn i 9-10 måneders alderen pludselig viser helt nye sider af sig selv. Hvordan man pludselig i supermarkedet kan stå og kigge på sin datter og tænke 'kender jeg hende?'. Måske har hun fået øje på noget på en hylde som hun gerne vil have og så bliver hun bare fyr og flamme i løbet af 2 sekunder. Det er således ikke unormalt at forældre til børn i netop denne alder, stiller spørgsmålet 'Hvad sker der?' For der sker rigtig rigtig meget.
Hendes motoriske udvikling og hendes ekstra behov for tryghed giver en naturlig urolig nattesøvn - og her er det oplagt at søge brystet. Det skal du være meget opmærksom på. Det er sådan at nogle børn i denne alder kan optrappe amningen om natten, hvilket er meget uhensigtsmæssigt, da det netop også er nu at deres nysgerrighed skal bruges i forbindelse med måltider om dagen. Hvis hun er fyldt op med mælk om natten, så spiser hun ikke hvad hun skal om dagen og det er netop nu og de næste 3 måneder frem at du skal give hende så meget forskelligt mad som muligt, da du så forebygge kræsenhed fremover.
Og så er der jo det der dunker i dig baghoved 'gode sovevaner' og det er naturligvis vigtigt.
Jeg får ud fra dit brev fornemmelse af at Ida nu er meget bevidst om amningen og det der følger efter amning - nemlig putning. Jeg vil derfor foreslå at I allerede nu ændrer putteritual.
Jeg fornemmer at I gerne vil have Ida ud af soveværelset og det synes jeg skal være nu. Hvis hun har sit eget værelse så skal hendes seng derind at stå. Det er naturligt i forhold til hendes alder at hun er urolig om natten og det er ikke ensbetydende med at hun skal lægges til brystet. Sandsynligheden for at hun lægges mindskes i og med at hun flyttes ud af soveværelset og det vil være muligt for far at gå til Ida en gang imellem - ikke automatisk mor og dermed heller ikke automatisk amning.
Start med at amme hende til natten i stuen, så er hun fyldt op med mælk og det vil være fint. Tag hende så med ind i hende seng, put hende i egen seng og sæt jer ved siden af. Hold hende lidt i hånden, syng en sang, læs en bog, træk en spillemaskine op - hvad I nu beslutter jer for.
I må vurdere hvorvidt hun har behov for trygheden at I sidder der, eller om I kan gå fra hende. Hvis hun søger underholdning, hopper rundt i sengen, griner, pjatter osv. så bliver I nødt til at gå. Men nogle gange finder børnene ret hurtigt ud af at hvis de ligger sig stille ned, så sidder mor eller far ved siden af og så lægger de sig faktisk trygt til at sove. Hvis man er nødt til at gå, så anbefaler jeg at man aldrig er væk i mere end 3 minutter og det er uanset om hun græder eller ikke gør. Hvis hun er dybt ulykkelig, så skal man naturligvis ikke gå, men være der for hende og betrygge hende i at hun roligt kan lægge sig til at sove. Hvis hun bare ligger og kigger, så skal man stadigvæk vise sig og kærtegne hende stille og fortælle hende at hun roligt kan lægge sig til at sove - hun er jo i separationsfasen og har derfor brug for at vide at man er der, selvom hun ikke kan se en.
Derudover tænker jeg at I måske skal putte hende en anelse senere end I gør. Hun sover godt om dagen. Gennemsnitligt sover børn på hendes alder 2 lure af 2½-4 timers varighed og hun sover således forholdsvis meget i løbet af dagen. Det er okay, hvis hun har behov for det. Men I kan overveje om hun evt. skal sove lidt kortere om dagen eller måske puttes lidt senere om aftenen, så hun puttes omkring kl 20 - det tidspunkt ligger jo lige mellem 18.30 som I forsøger og 21.30 som er det reelle tidspunkt i øjeblikket.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske