Svar: Madplan 4 mdr
6. marts 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Pia
Velkommen til og tak for dine pæne ord:o)
Det lyder rigtig fornuftigt at give Sebastian hyppigere og mindre måltider, da han så bedre holder maden i sig. Det er ikke rart for ham at gylpe så meget og desuden går det jo ud over hans trivsel, hvis maden ikke kommer igennem systemet, så det lyder helt fornuftigt at gøre det sådan.
Med hensyn til skemaden, så er det rigtig fint med en lille dl. grød eller mos to gange dagligt. Som du selv er inde på, så kan det nogle gange være en rigtig god idé at give både grød og grøntsagsmos og det er der flere grunde til.
For det første er muligheden for variation af fødevarer og dermed tilbud af vitaminer, mineraler osv. større, når barnet får forskellige ting. For det andet giver grøntsagsmosen mulighed for at man stille og roligt kan tage udgangspunkt i familiens mad, hvilket naturligvis er vigtigt. Det vil være dejligt hvis Sebastian i en alder af 6 måneder allerede vil være i stand til at spise det meste af det I andre spiser.
Og det tredie, som er nok så vigtigt og måske især for jer, er at grød og grøntsagsmos kan være med til at holde gang i maven.
Af grød må I give ham risgrød, majsgrød, hirsegrød og boghvedegrød. Af grøntsager er det godt at starte med kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og squash. Husk fedtstof i hjemmelavet mad.
Fra 4 måneders alderen behøver man ikke længere at koge vandet med mindre man har privat boring. Du behøver således heller ikke at koge vand til flaskerne, men mindre Sebastian er fortidlig født eller fejler et eller andet, som du ikke har oplyst her. Personligt synes jeg dog at det fortsat er en god idé at koge vand til modermælkserstatning - han lever jo udelukkende af dette og får således ret store mængder.
Vand af snapseglas er dog betydeligt mindre mængder og her ser jeg ingen problemer i at give vand fra hanen.
I forhold til rengøring af flasker, så bør de fortsat vaskes godt op og skoldes. Det er især i skruegangene at mælkeresterne sætter sig og det skal man være sikker på er godt rent. Man kan godt vaske flaskerne op i maskinen og man kan diskutere hvorvidt skoldning er nødvendigt efter 4 måneders alderen, da barnet jo her spiser af tallerkener, bestik, drikker af glas osv. som jo ikke skoldes. Spørger man hygiejnesygeplejersken så vil hun dog ganske give anbefale skoldning af sutteflasker fortsat, men det handler om at fjerne eventuelle sæberester.
Læs i øvrigt min artikel "Når du giver dit barn flaske" som du finder i min artikelsamling.
Kom jeg igennem det hele? Det håber jeg. Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske