Brev:
Fra B til A-menneske?
6. marts 2007
Alder:
3 år, 6 mdr.
Fra B til A-menneske?
Kære Helen
Vi har et måske lidt atypisk problem med vores 3½-årig datter. Jeg hører i hvert fald for det meste om forældre der er trætte af at blive vækket ved en 5-6 tiden.
Vores datter har udviklet sig til at være et udpræget B-menneske. Hvis hun fik lov til at bestemme nu, så gik hun ikke i seng før kl. 21:00-21:30 og sov til 8:00-8:30. Det er specielt i hverdagene er stort problem, fordi vi skal ud af døren kl. 7:30.
Indtil for et ½ år siden var hun rigtig god til at sove, når vi puttede hende. Nu er det sådan, at hun bliver lagt mellem 19:30 og 20:00, en af os læser en godnat-historie, hvor vi putter sammen med hende i hendes seng. Når den er færdig siger vi godnat og hun får lov at vælge en CD, pt. Thomas Winding læser Emil fra Lønneberg. Den sætter vi på, så den spiller meget dæmpet, vi tænder for et lille lys, så der er dæmpet belysning og så går vi ud af værelset og lukker døren.
Der går mindre end 5 minutter, så kan vi høre det pusle derindefra. Det store lys bliver tændt og hun kravler rundt på sin seng (hun har sådan en halvhøj seng), nogle gange går hun decideret i gang med at lege og hun synger for fulde gardiner.
Vi går selvfølgelig ind og siger, at det er sovetid og at hun skal lægge sige til at sove og ender som regel på et kompromis, hvor vi siger at hun bare skal hvile sig. :-).
Uanset hvad, så tager det ca. 1-1½ time fra vi læser til hun reelt sover. Med det resultat, at hun ikke er til at få ud af fjerene om morgenen. Jeg vækker hende flere gange, men hun falder i søvn igen, og når hun endelig vågner, er hun sur og tvær, gider ikke i børnehave, vil sove videre, brokker sig over det tøj vi har lagt frem aftenen før, kræver "weekendsmorgenmad" (pandekager, rundstykker, hjemmelavet frugtsalat osv...) og andre fuldstændig urimelige ting, som hun udmærket godt ved, hun ikke kan få.
Jeg behøver vel ikke at sige, at det hele ender i kaos og vi altid kommer for sent ud af døren og alle er sure.
Det er en utrolig frustrerende måde at starte dagen på. Jeg vil ønske, hun kunne stå tidligere op, så vi kunne spise morgenmad uden stress osv.
Jeg har forsøgt at putte hende tidligere, men det resulterer bare i, at den tid hun rumsterer på sit værelse er det længere. Hun sover ikke før 21:00 – 21:30, lige meget hvad.
Jeg har på fornemmelsen, at hendes indre ur er indstillet på, at det er sovetiden. Skulle klokken nemlig blive senere end 21:30, bliver hun overtræt med alt hvad der hører til. Nu har vi ikke prøvet det så ofte, der har været få undtagelser i forbindelse med f.eks. familiefester, men ellers sørger vi selvfølgelig for, at hun i weekenden og under ferier ikke kommer senere i seng end det..
Nå, men mit spørgsmål går ud på, om man kan lave om på det indre ur og til hvilken pris? Min første prioritet er selvfølgelig, at hun skal være glad, så det skal ikke være i enhver pris.
Mange hilsener
Hannah