Svar: Fra B til A-menneske?
6. marts 2007
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Hannah
Som du selv skriver, så er det vigtigste naturligvis at din datter er glad og trives. Lige nu hvor hun fortsat går i børnehave, så er det jo heller ikke så problematisk med morgentider, men det er klart at du også tænker på tiden fremover - hvordan skal hun kunne møde i skolen kl.8 osv. Jeg tror dog at tingene sagtens kan ændre sig - men en langsom morgenstarter vil hun dog sikkert altid være:o)
Det er altid spørgsmålet hvor meget man skal gå ind og ændre, eller forsøge at ændre på - et eller andet sted, så er det jo sikkert også rigtig dejligt at jeres datter sover længe i weekenden:o) Hvis man skal ind og ændre på noget, så vil det således (ihvertfald i en længere periode) være nødvendigt at man også i weekenden står tidligt op og bliver klar til at spise morgenmad allerede 7.30 hvis det er den rytme man ønsker.
Samtidig tænker jeg at der desværre nogle gange sker der, at barnet ender med at blive rigtig træt i løbet af dagen, så bliver de pylrede og utilfredse og det var jo ikke meningen at det gode humør skulle ødelægges. Dertil kommer at barnet så ofte ender med at falde i søvn sidst på eftermiddagen eller først på aftenen med det resultat at hun så vågner op sen aften og bestemt ikke vil sove mere....
Mit umiddelbare forslag er derfor at I forsøger at finde tøj osv. frem allerede aftenen i forvejen. At I prøver at se lidt stort på hvorvidt hun selv klæder sig på og lærer disse ting og at I i stedet bare tager hende op om morgenen, hjælper hende ud at tisse, giver hende tøj på osv. Ikke diskutere for meget - det skal bare gøres og det er nødvendigt for af sted skal I jo.
Det samme med morgenmaden. Server noget for hende, som I ved hun kan lide. Ikke diskutere hvorvidt hun skal have det ene eller det andet, men bare servere maden. Forsøger hun at få jer til at lave pandekager (det lyder lækkert:o)) og lignende, så må I bare kort fortælle at det er kun i weekenden. Nu er det hverdag og du skal i børnehave.
Nogle børnehaver tilbyder morgenmad, hvis børnene kommer før kl. 8. I kan derfor overveje, hvorvidt I skal bruge tiden på morgenmad derhjemme, hvis det en overgang kunne give mere ro om morgenen at maden blev indtaget i børnehaven, så kunne det også være en løsning.
Jeg kan umiddelbart godt lide jeres idé om at spille fortællinger på CD når hun skal sove. Men I kan overveje om det for hende virker modsat - altså at hun opfatter det mere som underholdning end som afslapning. Derfor kan I også overveje om I simpelthen skal skifte putteritual. Sidde hos hende, læse 1 historie (ikke tre) - lav en aftale og herefter så skal hun sove. Dynen om sig, putte og så går I.
Når hun så rejser sig og tudser rundt, så må I tilbage i værelset og fortælle hende at det ikke er meningen, hun skal lægge sig til at sove i sin seng osv. Og altså på den måde måske vise hende lidt mere konsekvens. Jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan I gør det nu.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o) Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske