Brev:
Natteroderi, dreng på 9 måneder.
7. marts 2007
Alder:
9 mdr.
Natteroderi, dreng på 9 måneder.
Hej Helen
Jeg har en søn på 9 1/2 måned, og vi døjer gevaldigt med urolige nætter.
Hans søvn har altid været problematisk, bortset fra da han var helt, helt lille, men for en uge siden begyndte dagssøvnen pludselig at fungere. Sylvester sover nu gerne et par timer to gange om dagen og kan som regel selv falde i søvn i barnevognen. Det er meget stort for os, og det er helt fantastisk for mig at få de timer for mig selv hver dag.
Men nætterne....oh my God!
Vi har et hyggeligt og roligt putteritual, der starter kort tid efter aftensmaden med, at han får børstet tænder på legetæppet i stuen. Dette fordi han HADER det og altid bliver meget vred - det synes vi ikke skal kobles til hans værelse.
Derefter leger han i ro og fred lidt i stuen, gerne sammen med far, indtil det er tid at få nattøj på.
Dette foregår oppe på hans værelse med dæmpet hyggebelysning. Han får nattøj på og bliver klatvasket og smurt med creme (kommer ind i mellem i bad efter aftensmaden, men ikke hver dag). Så læser vi en bog, mens vi sidder sammen alle tre på tumlemadrassen på gulvet. Bagefter synger vi altid den samme sang, og så siger far godnat og går.
Jeg ammer så Sylvester, til han sover - prøver dog at tage brystet fra ham lige inden. Derefter forsøger jeg at lægge ham over i tremmesengen. På en god aften lykkes det i første forsøg - han ruller om på maven og sover roligt videre. På en dårlig aften må jeg give det 2-5 forsøg.
Når han sover i sin seng, går der typisk omkring en time med ro. Så klynker han og får moslet sig rundt og op at sidde. Han kan ikke selv finde ned at ligge igen. Og den eneste måde jeg kan få ham til ro igen, er at lægge ham til brystet. Og så starter showet med at få ham over i sengen jo forfra!
En typisk nat her i huset tager som regel fart ved 22-tiden. Sylvester vågner halvt op, mosler rundt i sin seng, kan ikke trøstes på anden måde end med bryst. Her ender det oftest med, at jeg lægger mig med ham på madrassen på gulvet inde på hans værelse. Min intention er altid at lægge ham tilbage i seng og selv gå ind i soveværelset igen. Men efter flere mislykkede forsøg giver jeg næsten altid op og bliver liggende med ham.
Desværre er det efterhånden, som om det heller ikke rigtig hjælper. Jo, han falder til ro ved brystet, men kort efter rejser han sig igen op på alle fire og kravler rundt på madrassen. Et par gange falder han i søvn halvt henover min krop, men det varer kun få minutter. Der kan sagtens gå op mod et par timer, før han sover rigtigt igen. Og selv da er natten urolig, idet han ofte er oppe ved overfladen og skal have hjælp til at sove videre (brystet).
Han præsterer ikke længere end søvnstræk end omkring halvanden time ad gangen - det er ikke meget.
Sylvester bruger desværre ikke sut og har heller aldrig villet have flaske.
Jeg tænker på, om en del af forklaringen kan være hans indtag af mad i løbet af dagen, som ikke er særlig stort. Det ser kort sådan ud:
Morgen kl ca 7: En kvart bolle med smør, måske et par bidder af et stykke frugt.
Amning inden formiddagslur, som regel omkring kl 9.
Alt efter hvornår han vågner, tilbyder jeg ham lidt frugt, brød eller andet.
Vil sjældent have ret meget.
Frokost ca 11:30: Rugbrødshapser med sildepostej, kartoffel, ost, agurk, mm. Han kan rigtig godt lide meget af det, men det meste bliver alligevel bare smuldret.
Han drikker meget vand til og i det hele taget.
Ca 14-15:30: Eftermiddagslur, ammes inden.
Ca 16: Eftermiddagsmad. Frugt, brød eller lign.
17:30: Aftensmad. Han får tilbudt det samme som os. Fisk, grønt, ris, pasta, hvad det nu er. Spiser lidt, smuldrer resten.
Sylvester er stærk modstander af at blive madet, derfor det manglende indtag af grød og frugtmos. Han nægter simpelthen. Han spiser selv alt med fingrene og forsøger med gaflen. En sjælden gang kan vi få lov at liste lidt ind i hans mund eller hjælpe ham med gaflen, men som regel bliver han bare tosset, og så er det slutningen på DET måltid!
Men han er meget interesseret i mad, elsker at pille i det og smage på det - jeg synes bare ikke, han rent faktisk får særlig meget indenbords. Han har dog afføring og våde bleer hver dag.
Hvad tænker du om alt dette?
Jeg tænker selv, at det vil være rigtig godt at få ham vænnet fra det bryst om natten - men HVORDAN???
Maden tror jeg det er bedst at lade ham selv styre, hvad mener du?
Udover det er Sylvester bare en super glad og meget aktiv dreng, der kravler, rejser sig op og vil undersøge alt. Han vejer 10 kg. og er 76 lang, så han mangler vel ikke noget.
Sikken smøre det blev! Håber, du nåede til vejs ende.
Venligst, Anne