Svar: Svøbebehov?
7. marts 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Susanne
Måske er det ved at være tiden at du prøver at lade din datter sove uden svøb. Simpelthen fordi hun måske er så langt fremme motorisk nu, at hun forsøger at skifte stilling og når dette ikke lader sig gøre, fordi hun er svøbt, så er det hun vågner og bliver urolig.
Det behøver således ikke handle om sult eller tørstbehov hver 2 time natten igennem men om at hun har behov for nu at kunne bevæge sig mere frit.
I første omgang kan du prøve at bibeholde puderne omkring hende, så hun fortsat fornemmer at hun 'støder ind i noget', hvis hun prøver at vende eller dreje sig. Dynen omkring hende, men ikke svøbt som hun er vandt til. Jeg synes du skal lade det komme an på en prøve og se hvad der sker. Man kan ikke sætte noget fast tid på, men det kunne være et signal hun sender nu.
Svøbet kan du så fortsat bruge, hvis hun en dag er rigtigt ked af det og har svært ved at samle sig og finde roen. Men til natten behøver du det måske ikke mere.
Jeg forestiller mig altså at du i stedet for at tage din datter op, når hun vågner om natten, hjælper hende med at skifte stilling. Hvis hun selv vender og drejer sig og selv lægger sig om på maven, så må hun faktisk godt det. Sundhedsstyrelsens vejledning lyder at børn skal ligge på ryggen indtil de selv vender sig, herefter kan man ikke gøre så meget.
Hvis din datter er regulært sulten om natten, så er du naturligvis nødt til at give hende brystet, men hver 2 time lyder rigtig hyppigt og derfor ikke som et reelt behov - du skriver jo at hun nu spiser rigtig godt om dagen. Jeg går ud fra at hun ammes lige så meget som tidligere og derudover får 100ml grød.
Så tiden er moden til at prøve at løsne svøbet og putte hende med en rigtig dyne. Læg hånden eller dine hænder fast på hendes krop, vug hende stille og roligt imens hun ligger i sengen, så hun fornemmer dig og fortsat bliver beroliget.
Rigtig meget held og lykke:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske