Brev:
Sover lidt om dagen - 7 mdr.
7. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Sover lidt om dagen - 7 mdr.
Kære Helen
Jeg har et spørgsmål angående vores datters sovevaner om dagen. Hun er en frisk pige på 7 måneder, og er næsten altid glad. Hun har kravlet siden hun var 6 måneder gammel, og er her inden for de sidste to uger begyndt at rejse sig op ad møbler og sin gåvogn.
Hun spiser fint i løber af dagen, og hun spiser alt vi tilbyder hende, så på det punkt klager vi ikke. Hun er generelt et rigtig nemt barn.
Problemet er dog at hun ikke sover særlig godt i løbet af dagen. Hun vågner som regel ved en 6.30 tiden, hvor hun vågner og får morgenmad. Herefter blive hun lagt ved en 9 tiden til sin formiddagslur, og som regel sover hun 1 time. Når hun så vågner er hun på dette tidspunkt frisk og udhvilet.
Hun plejer som regel at være ret udkørt igen ved en 12 tiden, så mellem 12 og 13 tiden går vi en tur med hende i barnevognen. Før i tiden kunne hun sagtens sove 2 timer, når vi gik med hende, men på det sidste er hun begyndt at vågne efter at have sovet max 1 time. Og hun er bestemt ikke udhvilet. Men vi kan simpelthen ikke få hende til at sove videre. Vi har prøvet at gå videre med hende når hun vågner, men til sidst bryder hun ud i gråd og vi må derfor tage hende op.
Fordi hun tager så korte lure, så er hun slet ikke udhvilet nok til at klare resten af dagen, så vi må derfor lade hende powernappe ved en 16 tiden, så hun kan holde til resten af aftenen.
Klokken 18.30 bliver hun lagt i seng, og hun sover så til klokken 04.30, hvor hun får flaske og sover videre.
Vi kunne godt tænke os hun sov mere i løbet af dagen, ikke for vores skyld, men mere fordi hun efter sin middagslur ikke er udhvilet. Vi kunne samtidig også godt tænke os, at hun tog to lure fremfor tre. Hvordan griber vi det an? Sover hun for lidt, og hvordan får vi hende til at sove mere i løbet af dagen?
Med venlig hilsen
BC