Svar: Sover lidt om dagen - 7 mdr.
7. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Kære BC
Jeres datter lyder til at være rigtig godt igang motorisk og jeg tænker derfor at hun har en naturlig uro i kroppen. Samtidig med dette, så er hun jo utroligt nysgerrig og vil meget gerne følge med i alt omkring sig og disse ting tilsammen gør måske at hun lige i øjeblikket har svært ved at sove om dagen - eller snarere har svært ved at nøjes med de to lure og har behov for en ekstra powernap.
I har fuldstændig ret i at det ville være rigtig godt, hvis hun kunne sove 1 time om formiddagen og så et par sammenhængende timer over middag. I skal naturligvis være opmærksomme på at hun skal spise godt i løbet af dagen, så det ikke er fordi hun er sulten at hun ikke sover længere.
De fleste børn vil i hendes alder kunne spise 4 måltider og derudover få bryst eller flaske også 4 gange (morgen, formiddag, eftermiddag og aften) mælk og mad forskudt for hinanden.
Hvis I er sikre på at hendes mælkeindtag og madindtag er i orden, så må I være fleksible i forhold til hendes søvnvaner lige pt.
I kan forsøge om I kan få givet hende en mere fysisk ro ved at massere hende og få hende til at slappe helt af kropsligt inden middagsluren. Måske kan I have glæde af at lægge et bad ind på dette tidspunkt at dagen i en periode, og så massere hende efterfølgende, for at se om hun så bliver mere afslappet og dermed kan sove lidt længere.
Håber det virker. Fortsat held og lykke med hende:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske