Svar: Stadig urolig søvn - 4 mdr.
8. marts 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Christina
Når jeg læser dit brev, så får jeg det indtryk at det rent faktisk hjalp i en periode at din datter begyndte at få flaske og dermed mere mad. Du skriver at hun på flaske i starten kunne sove 3-4 timer, meldte sig, spiste og så sov videre igen. Det lyder jo godt.
I forhold til hvad der så sker nu, så tænker jeg at det handler om 3 ting. Det ene er at hun måske proppes for meget til natten, så tarmsystemet skal arbejde ekstra for at nedbryde maden. Rigtigt mange forældre tror at børn skal fyldes rigtig meget op om aftenen og at de så sover langt bedre om natten - men det er en balance. For barnet skal naturligvis fyldes op med mad, så det føler sig mæt og tilpas og dermed sover godt. Barnet skal ikke fyldes så meget så tarmene skal arbejde på højtryk, så er det bedre at fylde lidt på dagen igennem.
Det andet jeg tænker er, at I giver 3 forskellige slags erstatning og overvejer tilmed vælling. Det tror jeg slet ikke jeres lille piges mave kan holde til. Hun er kun 4 måneder gammel og det anbefales normalt at man holder sig til en type erstatning, evt. supplerer med en vælling eller en type 2 til natten.
De tre erstatninger i vælger er fra 3 forskellige producenter. Det er nestle, hipp og beauvais. Alle producenter er gode og de laver alle rigtigt gode produkter, men det er ikke ensbetydende med at man skal blande og skifte imellem de forskellige produkter.
Det tredie er at du skriver at din datter om dagen sover rigtig godt og godt kan sove 4-5 timer. Jeg tænker at det måske er her du skal sætte lidt ind. Jeg synes ikke du skal lade hende sove så længe, da der så er risiko for at hun misser et måltid og det skal hun så indhente om natten. Hun må gerne sove 5 timer, men ikke om dagen. De fem timer kan ligge mellem kl 24 og 05. Om dagen skal du således holde gang i hende og hun bør ikke sove mere end max 4 timer og det er fra hun startede med at spise og til hun får mad igen.
Jeg vil derfor foreslå jer at I sørger for at holde gang i jeres datter i løbet af dagen, så hun ikke sover for længe her. At I prøver at holde jer til en type erstatning og jeg tænker her at I skal vælge den i fornemmer virker bedst og som jeres datter er gladest for. Det kan godt være f.eks. nan 2 eller det kan være en vælling nu hvor hun er blevet gammel nok til det.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske