Svar: Ingen afføring - 3 mdr.
8. marts 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Karina
Din dreng har måske allerede haft afføring nu hvor jeg svarer dig:o)
Da din dreng udelukkende ammes, så vil det være helt naturligt at der kan gå længere tid imellem hans afføringer. Nogle børn kan have mellem 7-10 dage imellem afføringerne når de ammes og uden at det giver dem problemer. Det handler simpelthen om at barnet optager alt fra modermælken og der ikke er affaldsstoffer at udskille.
Du skal naturligvis være opmærksom på at din dreng fortsat tisser, så du er sikker på at det ikke skyldes væskemangel.
Hvis han har meget ondt og virker til at være generet af det, græder meget, har svært ved at finde roen og du kan se på ham at han presser uden at der kommer noget ud, så kan det være en god idé at give ham laktulose. Det blødgør den afføring som står i tarmen og gør at han lettere kan komme af med det.
Hvis du har på fornemmelsen at der står noget afføring lige inden for endetarmsåbningen som han ikke kan komme af med og almindelig gymnastik og buk og stræk med benene ikke hjælper, så kan du komme lidt vaseline på et termometer og med det lige stimulere lidt ved endetarmen. Så kan han måske komme af med det.
Hvis han endnu ikke har haft afføring og der ikke kommer noget her i weekenden, så synes jeg lige du skal få lægen til at vurdere det.
Fortsat held og lykke med ham og fortsat god weekend til jer alle:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske