Svar: Kost og mælk - 8 mdr.
8. marts 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Anette
Hvor er det dejligt at høre at din datter spiser så godt og nu er kommet rigtig godt igang med familiemaden:o)
Som du beskriver din datter så tror jeg ikke det handler om at hun ikke kan tåle mælk. Det kan godt være at hun sover mere uroligt fordi hendes mave arbejder lidt mere med at nedbryde føden generelt, men hvis børn ikke kan tåle mælk, så vil de som regel have helt andre symptomer.
Børn som ikke tåler mælk har ofte diarré og mavesmerter og kan også kaste op på grund af mælkeindtaget. De vil ofte også reagerer på andre fødevare som hører til 'mælkegruppen' f.eks. smør, ost og yoghurt.
Jeg tror derfor det handler mere om at hendes tarme skal vende sig til ny mad, på samme måde som du så det, da hun startede på grød. Så mit råd er at du starter stille og roligt op - hun må rigtigt gerne smage på alt hvad hun har lyst til og du skal ikke være ked af at servere forskelligt for hende, tværtimod. Men give hende små mængder at starte med, så hun ikke får problemer med at fordøje det:o)
Fortsat held og lykke og rigtig god søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske