Svar: Allomin - hård mave? 7 mdr.
8. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Hej med jer
Jeg har ikke hørt at grøn allomin skulle kunne give hård mave, men det er almindelig kendt at modermælkserstatning generelt kan medføre hård mave og at mange børn derfor har behov for laktulose, når de får erstatning.
I følge beauvais, så er grøn allomin et fuldgyldigt produkt og barnet kan fint leve af dette alene. Jeg tænker dog at rigtigt mange børn faktisk trives bedre, hvis de ikke kun får grøn allomin, men hvis de får almindelig blå allomin sammen med. Nogle familier giver f.eks. kun 2 flasker grøn allomin dagligt og resten dækkes af den blå allomin og andre familier blander de to erstatninger så de giver ½ af hver.
Da beauvais laver allomin (blå, grøn og gul) så er det som udgangspunkt samme produkt, hvorfor man godt kan blande uden de store problemer og finde den sammensætning som passer bedst til ens barn.
Hvis du skifter til Nan, så er det produceret af Nestle. Der er intet i vejen med Nestles produkter, men umiddelbart synes jeg ikke man skal blande imellem de forskellige fabrikater, da sammensætningen måske kan være forskellig. Jeg tænker derfor at du skal prøve at give Oliver en anden slags allomin og ikke gå over til et helt nyt produkt - i første omgang.
Hvis du finder ud af at du gerne vil skifte helt over til nan, så plejer man at anbefale at du gør det ved at udskifte en flaske af gangen dag for dag. Altså dag 1 en flaske nan, dag 2 2 flasker osv. så overgangen ikke er for voldsom i maven.
Rigtig meget held og lykke og god søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske