Svar: Søvntræning
8. marts 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Regine
Lad mig først sige at der under ingen omstændigheder er tale om en falliterklæring. Det du beskriver lyder så omsorgsfuldt og kærligt og det er slet ikke rigtigt at I skal føle at I spiller fallit.
Jeg har dog lidt svært ved at forstå, hvorfor det er så vigtigt at far skal putte. Jeres lille pige har hele sit liv været vandt til at det er mor der putter, fordi hun er blevet ammet i søvn og derfor er det jo kun naturligt at hun fortsat foretrækker mor. Det betyder jo ikke at far ikke kan, hvis hun skal puttes en dag, hvor mor ikke er hjemme. Det betyder heller ikke at hun ikke kan blive puttet af sin dagplejer eller hvor hun nu skal passes, for her er situationen også en anden. Det betyder bare at det er mere trygt for hende, når mor putter - især hvis mor er hjemme.
Så kan man jo diskutere hvorvidt mor så skal gå tur hver aften og det synes jeg måske heller ikke er rimeligt, så hvorfor er det far partout skal putte? Der er jo intet i vejen for at far også kommer og siger godnat, at I begge et eller andet sted indgår som en del af putteritualet. Det kunne være at far skulle være den der sidder med hende og læser en historie og lægger hende i sengen og så kommer mor og kysser godnat med ansigtet tæt på og den tryghed det medfører.
I forhold til de natlige amninger så tænker jeg at det er helt fint at bibeholde amningen til natten i stuen, når hun skal sove. Det virker som om I begge er glade for denne og det så flot at I har lært hende at blive ammet i stuen og så blive puttet på værelset uden amning. I skriver at hun så vågner ca 3 timer efter og jeg tænker at det tidsmæssigt nok er mellem kl. 23-24. Her kan I som en overgang fortsat amme hende, hvis det giver jer vished om at hun så er fyldt godt op og ikke behøver yderligere efterfølgende. Men naturligvis skal denne amning også væk på et tidspunkt i nærmeste fremtid.
Amningen der så kommer efter yderligere 3 timer og igen tidlig morgen - den synes jeg I skal undvære. Og det første I kan gøre er at sørge for at hun ikke bliver liggende efter første amning, når hun er ammet om aftenen.
Du skriver: "Første gang hun vågner (efter 3 timer) kommer hun op i vores seng og bliver ammet, og der bliver hun resten af natten" - det skal hun ikke. Hun skal ammes og så skal du lægge hende i hendes egen seng. Hun skal fysisk væk fra brystet. Derudover skal du have en t-shirt eller lignende på, så hun ikke lige umiddelbart er i stand til at få fat i mors bryst, således at hvis det er nødvendigt at tage hende over, så er det ikke for at amme, men kun for tryghed.
Og her tænker jeg at far også sagtens kan komme ind i billedet. Hvis lillepigen ligger i sin egen seng, vågner op, småklynker osv. så er der intet i vejen for at det er far, som står op og hjælper hende med at skifte stilling og få dynen over sig igen. Det kan for den sags skyld også være mor - det må I vurdere. Det hele handler om at hun ikke skal ammes og hun har ernæringsmæssigt ikke behov for den mælk mere, det er tryghed og det er mor, hun søger.
Hvis hun bliver dybt ulykkelig, så vil hun altid søge brystet og falde helt til ro ved dette. Det er klart fordi brystet er det mest trygge hun kender og behovet vil således have ændret sig. Fra at det handlede om tryghed og beroligelse bliver det pludselig til trøstetår fordi hun er ked af det. Derfor handler det til en vis grad også om at hun ikke skal nå at blive så ked af det at brystet bliver nødvendigt - derfor tænker jeg at det er okay at mor er den, som er mere med på banen, hvis det er det der skal til. Det er altid svært at vurdere, - det ved man ofte først i situationen. I kender også jeres pige bedst og ved hvordan hun vil reagere.
Det er naturligvis ikke synd for hende at blive puttet af far for far kan i princippet det samme som mor, når det angår alt andet end amning. I skal bare være opmærksomme på om hun vil kunne falde lettere til ro ved at det er mor og således ikke bliver så ked af det at brystet er eneste udvej, for så er det synd.
I skal ikke bekymre jer omkring hvordan det skal gå når hun skal passes ude. Det går ofte helt forrygende fordi situationen her er en helt anden og man kan som forældre blive helt overraskede over at høre hvor let det kan gå... Så lad være med at tage bekymringerne på forskud.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) Fortsat god søndag.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske