Brev:
Glad pige, men vil ikke sove
9. marts 2007
Alder:
2 mdr.
Glad pige, men vil ikke sove
Hej Helen
Tak for en god website. Jeg har nu gennemgået de fleste af spørgsmålene på siden ang. søvnproblemer og jeg syntes desværre ikke at jeg kan finde noget der ligner vores problem helt. Derfor vil jeg nu skrive til dig om vores datters søvnproblemer:
Vi er de lykkelige forældre til en lille pige på nu 9 uger. Hun vejede 3370g ved fødslen og målte 51 cm. Idag vejer hun 5,3kg og måler 56cm. Hun er en meget glad pige der pludrer og griner meget. Jeg ammer hende og det har indtil nu fungeret fint. Nu bliver jeg dog pludselig i tvivl om hvorvidt hun får nok mælk. I
hvertfald har hun (siden hun var 4 uger) haft meget svært ved at falde i søvn om dagen. Hun vågner efter 1/2 times tid og jeg kan ikke få hende til at falde i søvn igen. Når jeg så tager hende op igen er hun glad og smiler. Jeg tror derfor ikke at hun har ondt. Når jeg går med barnevognen falder hun som regel i søvn, men kun "overfladisk søvn". Hun vågner nemlig så snart barnevognen stopper. Det er som om hun aldrig falder i dyb søvn også selv om jeg går 1 til 2 timer ad gangen. Jeg er snart ved at blive desperat. Ved jo hvor vigtigt det er for de små at de får deres søvn.
Det er lykkeds mig et par gange at få hende til at falde i søvn hvis jeg ligger mig i sengen med hende. Hun vågner så typisk efter en halv times tid, men falder så i søvn igen hvis jeg gir hende bryst. Så kan hun godt sove 2 1/2 time. Hun bruger ikke sut så når hun vågner i barnevognen kan jeg ikke trøste hende. Har prøvet at vugge, ligge en hånd på hendes mave osv. men intet kan berolige hende. Om aftenen bliver hun jo selvfølgelig overtræt og fra klokken 18 til 20 hvor vi putter hende er hun meget sur. Vores dag ser typisk således ud:
Morgen 08.00 (står vi op) Så har vi ca. ligget i en times tid og hyggespist
Lur 09-09.45 (ingen problemer med putning i barnevogn)
11 (ammes)
11.30 (bad og putning til middagslur) går eller vugger barnevognen til hun sover
Alt efter hvor længe hun har sovet går vi typisk en eftermiddagstur. Hér sover hun KUN mens vi går. Det er endnu ikke lykkeds os at få hende til at falde i søvn.
20.00 Putning til nat
00.30 ammes
04.00 ammes
Jeg forstår simpelhen ikke hvorfor hun ikke kan sove i løbet af dagen. Det er som om hun ikke VIL. Som om at hun er bange for at falde i søvn. Hun er ellers meget nem og kan ligge længe for selv og lege og pludre i løbet af dagen. Hun er meget nysgerrig og vil have det hele med. Gør jeg noget forkert ?
Jeg håber du kan hjælpe.
Kærlig hilsen
Cathrine