Brev:
Problemer med at falde i søvn om dagen
9. marts 2007
Alder:
2 mdr.
Problemer med at falde i søvn om dagen
Hej brevkasse
Jeg har en lille dreng på 8 uger. I starten da vi kom hjem, havde vi ingen problemer med at lægge ham til at sove, da vi bare gjorde det, når han selv faldt lidt hen.
Efter nogle uger blev han dog mere og mere vågen efter måltiderne. Ofte har han haft en periode om formiddagen, hvor han var vågen i 1½ times tid. Derefter var det som regel tydeligt, at han var klar til at sove, da han selv faldt lidt hen. Næste gang han vågnede, kunne han så være ret svær at få til at sove, men de andre gange han fik mad i løbet af dagen, faldt han selv hen umiddelbart efter måltidet og blev lagt uden problemer.
Om aftenen kunne han til gengæld snildt holde sig vågen i op til fire timer uden problemer, og hvis vi prøvede at lægge ham ind i vuggen, før han selv faldt hen, gik der yderligere i hvert fald en time, før han faldt i søvn. Selvom vi gik ind og trøstede og gik igen, som beskrevet her på siden, ville han bare ikke rigtig give slip. Ofte har vi måttet svøbe ham på dette tidspunkt, da han ellers slet ikke kunne finde ro. Kun hvis vi gav ham et bad efter minimum 2 timer, eller han nåede at få to gange måltider på fire timer, virkede han træt nok til at lægge ham ind.
Jeg har forsøgt at kigge efter træthedstegn, men problemet er at jeg ikke rigtig kan se andre træthedstegn end gaben. Han virker stadig interesseret i verden omkring ham og har store vågne øjne. Til gengæld er han især om aftenen utrolig irritabel og skal skifte stilling, flyttes eller gås med på ny hvert 5. minut, da han ellers græder. Helst skal han holdes oppe i siddende stilling, så han kan kigge rundt, men heller ikke det virker så længe af gangen. Nogen gange er det lige meget, hvad man gør, så virker han bare ked. Det kan hjælpe lidt at give ham sutten men langt fra altid og som regel kun kort tid.
Efter at have læst på nettet om søvntegn er det gået op for mig, at han måske når at bliver overtræt, inden jeg får lagt ham, hvilket kan være årsagen til hans irritation, når han er vågen. Jeg har derfor i denne uge lagt ham senest ved 3. gab. Det har så betydet, at han maks er vågen 45 minutter (ofte mindre), før han gaber 3. gang, men stadig er der ikke andre tegn på, at han er træt. Når jeg så lægger ham, skal jeg faktisk hver gang kæmpe en kamp for at få ham til at sove, hvor det før kun var om aftenen og maks en gang om dagen, det var nødvendigt. Og så er det jeg bliver i tvivl, om jeg får lagt ham for tidligt, og om han ikke får nok vågentid, for hans øjne er stadig meget åbne og vågne, og der går hver gang ca. en time, før han falder i søvn, selvom jeg går ind jævnligt og trøster, giver sut og går igen.
Så han ligger i vuggen og virker meget utilfreds og spjætter meget med armene. Men han har gabt i hvert fald 2 gange, når jeg lægger ham, så han burde jo være træt. Jeg har også nogen gange prøvet bare at lægge ham i et roligt hjørne på sofaen ved siden af mig, så han måske bare kunne få en pause fra stimuli, men så begynder han at græde.
Om natten er der ikke og har heller ikke været nogen problemer med at lægge ham til at sove. Han vågner som regel 2-3 gange, men kan sove op til 5 timer i træk, hvis han bliver svøbt efter sit bad. De andre gange jeg er oppe, svøber jeg ham som regel ikke, da han her virker træt nok og som regel selv falder fint i søvn. De øvrige gange sover han så som regel ca. 3 timer af gangen.
Han sover i en vugge, der er åben i siden og støder op til vores seng, og når han bliver lagt i seng efter badet, går jeg som regel også i seng for at få så meget søvn som muligt, da jeg ikke er god til at sove om dagen.
Det skal lige nævnes, at han får MME 7-8 gange om dagen og derfor også Laktulose. Han har tidligere haft bøvl med maven, men efter vi har suppleret med Mylicon, har der ikke været nogen problemer, så jeg tror bestemt ikke, det kan være årsagen.
Hvad gør jeg forkert? Skal han være mere vågen, eller skal jeg fortsætte i samme stil med at lægge ham, når han gaber? Er det virkelig normalt, at han så ligger og virker utilfreds op til 1 time, før han endelig falder i søvn. Er det virkelig altid et træthedstegn, når babyen gaber, selvom det er lige efter, han er vågnet eller lige efter maden?
Mange hilsener
Annette