Svar: Problemer med at falde i søvn om dagen
9. marts 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Annette
Din dreng er kun 2 måneder gammel og derfor er det efter min mening alt for tidligt at bruge en rutine med at putte, vende tilbage og gå igen. Det kan han slet ikke forholde sig til i den alder - det jeg kalder se til metoden er bedst til børn i separationsfasen og det vil sige i alderen 7-10 måneder.
Det er rigtig godt at du forsøger at putte din dreng før han bliver overtræt. Nogle børn er rigtigt gode til at vise signaler, hvor andre børn ikke sender så tydelige signaler. De fleste børn vil i din drengs alder ikke være vågne i mere end et par timer af gangen, men altså betydeligt mere end de 45 minutter som du går ud fra i øjeblikket. At din dreng således er vågen en times tid efter du har puttet ham lyder meget rigtigt og jeg synes således ikke at du skal putte ham for tidligt.
Det er rigtigt at din dreng kan gabe som et træthedstegn. Men han gaber også hvis han har brug for en pause. Det at gabe er altså ikke nødvendigvis udtryk for at han skal sove, det kan godt være at han bare har brug for at kigge lidt væk, at ligge lidt for sig selv og kigge på en lysplet på væggen osv. Og så vil han stille og roligt søge dit blik igen, når han har lyst til at snakke lidt mere.
I forhold til hans alder så skal du gå ud fra at han har behov for at sove ca 4 gange i løbet af dagen, naturligvis fleksibelt i forhold til hvorlænge han kan sove af gangen.
De fleste børn vil dog sove formiddag, over middag, eftermiddag og ofte også sen eftermiddag og de fleste børn vil i den alder også gå sent i seng og således have en vågenperiode om aftenen. Du kan således ikke gå ud fra at ud vil kunne putte ham kl. 20 og at han så sover aften og nat.
Det er rigtig godt at du svøber ham, når han skal sove og det lyder også som om det hjælper ham til at falde til ro og som om han sover længere tid af gangen, når han er svøbt. Det er fint med tilbuddet af flasker og det lyder som om det vil være en god idé at du giver ham en flaske at sove på, så flasken indgår som en del af putteritualet.
Du kan også gøre det til en vane at køre en tur med barnevognen hver dag. Det er godt for både mor og barn.
Hvis det er svært for dig at tyde din drengs signaler, så prøv at lægge lidt mærke til klokken, således at når han har været vågen et par timer, har spist, er blevet skiftet, måske spist igen osv. så er det tid til at sove.
Håber at mine tanker hjælper dig lidt videre:o) Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske