Svar: Urolig nattesøvn - 14 mdr.
9. marts 2007
Alder:
14 mdr.
Hej med jer
Sikke nogle urolige nætter, det går jo ikke i længden:o)
Det er godt at Marie har sin egen seng og det er godt at hun er kommet ud af tremmerne - det kan ofte være dem, der er problemet, så det er vi ude over.
Min umiddelbare tanke er at der to ting der gør sig gældende og det hænger naturligt sammen.
For det første så er Marie ved at komme i en alder, hvor hun drømmer mere og derfor også sover mere uroligt. Hun oplever meget og dagens oplevelser skal bearbejdes i drømme. Derudover er hun også så motorisk god nu, at hun naturligt har en fysisk uro i kroppen. Den fysiske uro og drømmene giver naturligt en natlig uro.
Når hun vågner på grund at uro, så søger hun sin sut, da den beroliger hende - men hun mestrer tilsyneladende ikke selv at finde den i søvne og derfor tænker jeg at det skal I hjælpe hende med. Hun må have masser af sutter i sengen, evt med et stofble igennem, så hun kan få fat i dem.
Jeg tænker om hun vågner mere om ved at I kommer og at det derfor kan hjælpe hende selv at komme videre i søvnen. Samtidig kan jeg dog godt læse ud af jeres brev, at hun også finder på at stige ud af sengen og gå omkring - går hun i søvne? Det lyder nemlig som om hun ikke er rigtig vågen.
Derfor tænker jeg at I naturligvis er nødt til at hjælpe hende i seng, men hvis det handler om 'søvngængeri' så vokser hun ganske givet fra det - ihvertfald vil det blive mindre i takt med at hun bliver ældre.
Ved I om I selv har haft tendens til at drømme meget, evt. gå i søvne - det kunne jo være noget arveligt...
Jeg tror desværre ikke jeg har så mange guldkorn at komme med i dag. Men jeg tror det ændrer sig og at tiden arbejder lidt for jer - måske ikke lige i morgen, men...
Rigtig meget held og lykke fremover:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske