Brev:
Pige på 7½ måned vil kun have brystmælk, ikke mad
9. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Pige på 7½ måned vil kun have brystmælk, ikke mad
Hej Helen
Jeg har en datter på 7½ måned, der kun vil ammes. Mit spørgsmål er, om hun mangler noget ernæringsmæssigt udover jern ved dette, så jeg skal sætte alle sejl ind på at ændre det nu? Og hvordan jeg i det tilfælde kan gøre det, uden at fratage hende modermælken? Vil gerne amme til hun er et år. Et spørgsmål er også, om natten er så rodet, som den er pga. at hun ikke bliver fyldt godt nok op med rigtig mad i løbet af dagen? Hvordan kan jeg give hende jerntilskud, når hun ikke vil spise eller have mme?
Jeg tilbyder hende forskellige grødtyper, rugbrødshapsere og kartoffel-grøntsagsmos. Frugtmos samt store stykker frugt til hånden + brød til hånden. (Har virkeligt prøvet meget forskelligt, mest hjemmelavet, men også forskelligt købemad!) Skal siges, at hun som regel gerne vil smage lidt nyt mad og vores mad på en finger eller ske, men ikke spise det yderligere. Hun får vand i en kop til. Hun får lov til at lege med ske og mad ind i mellem.
Hun har 4 tænder og har haft dem de sidste par måneder. Jeg tilbyder hende mad flere gange dagligt. Jeg sørger for, at der ikke er noget 'action' omkring det, men at det er en naturlig ting, at nu skal vi spise sammen. Hun bliver sat i trip trapstolen og reagerer allerede her med at vise med kropssprog, at det her med hagesmæk og mad har hun ikke lyst til. (Har prøvet, at hun sidder hos mig eller i bumbostolen - ingen forskel!)
Vi startede med at tilbyde hende skemad, da hun var lige 4 måneder i samråd med sp, og den første uges tid ville hun gerne spise bl.a. kartoffelmos og grød i små mængder. Hvis hun fik/får en for stor mundfuld eller en lille klump af noget gulerod eksempelvis, fik hun det galt i halsen og hostede og spruttede med tårerne ud af øjnene. Nogle gange kunne hun ikke selv få det løs og vi måtte hjælpe hende.
Dette kunne være flere gange i løbet af et måltid, især ved de senere rugbrødshapsere, som jeg laver bitte bitte små. Måske er det disse situationer, hun er bange for? (Har dog været meget bevidst om ikke at se bange ud, når hun får det galt i halsen, så det ikke skulle være min reaktion, hun reagerer på)
Som situationen er nu, så udsætter jeg amningen nogle gange 4 timer, så hun når at blive rigtig sulten, men det hjælper ikke på spisningen. Hun græder og får brystet, som hun grådigt spiser. Det har også den dumme sideeffekt, at hun spiser ofte om natten (sover sammen med mig) for at blive godt mæt til dagen. Hvilket jo selvfølgelig overhovedet ikke hjælper på situationen og giver en ond cirkel, som jeg skal have brudt, forhåbentlig med lidt hjælp fra dig :-), da dette efterhånden har varet tre måneder.
Min datter havde kolik de første 4½ måned. Hun fik tilbudt brystet ofte, ca. en gang i timen, både fordi det fik hende til at sove lidt og fordi, hun sjældent spiste ret meget af gangen, før hun blev afledt og ikke ville spise igen før lidt senere.
Herefter fik hun de fire tænder, som hun blev meget pjevset og sløj af, hvilket gjorde, at hun også her blev ammet tit. Hun har ikke rigtigt sovet om dagen på noget tidspunkt, kun små halve timer ved brystet eller i barnevognen. Hun vågner ved den mindste lyd og kan ikke falde i søvn igen. (Har hun vist efter mig...) Når hun skifter søvnniveau efter en halv time, kan hun ikke sove videre, uanset hvor meget jeg prøver at hjælpe hende videre i søvnen med søvnkodeord og vuggen i sengen.
Hun har været utrolig grædende og pjevset pga. den manglende søvn, men det er blevet bedre nu. Det er som om, hun har vænnet sig til det.
Hun vejer ca. 9,3 og er 72 cm lang. Vejede 2860 ved fødslen. Hun er kraftig og tager fortsat på. Hun har ikke fået erstatning, ville ikke tage flaske, kun bryst eller flaske med vand (heller ikke med brystmælk). Hun drikker nok 200 ml vand i løbet af dagen.
Hun vil kun ammes hjemme - når vi ligger i sengen med nedrullede gardiner, ellers kan hun ikke koncentrere sig. Jeg kan dog være heldig, at hun spiser en smule ved brystet, når vi er ude, men hun kan ikke koncentrere sig, slipper ved hver en lyd, hvilket har begrænset det med at komme ud.
Jeg prøvede meget i starten at amme siddende derhjemme, men det er som om, at hun ikke kunne og kan lide at blive holdt på den måde.
Nu vil jeg gerne mere ud med hende, uden at skulle skynde mig hjem efter et par timer for at amme eller have en sulten og grædende pige på armen hele tiden. Nu må det være tid til at kunne tilbyde hende rigtig mad i stedet.
Jeg mener at følge dagen i rutiner, men vil gerne have et forslag til, hvordan den optimalt ser ud.
Dette er et eksempel på en dag, hvor vi ikke 'skal noget'
Ammes ca. 6.00
Hun vågner mellem 6.15-7.00
Pusles + tilbydes grød + vand ca. 8.00
Ammes og suttesover 30 min.
pusles, leger, kravler rundt + tilbydes frokost ca. kl. 10.30
går tur ca. kl. 11
sover på turen nøjagtig 30 min og sidder ellers og kigger.
Pusles + tilbydes frokost igen ca. kl. 13
Ammes
leger
pusles + ammes ca. kl. 16
Ammes og suttesover 30 min nogle dage.
tilbydes aftensmad kl. 17.30 -18.00, hvor vi spiser.
18-19 aftenritual med bad, nattøj og sang sammen med far.
kl. 19 -20 ammes i søvn.
kl. 22 ammes lidt
kl. 23.30 ammes
kl. 1.00 ammes lidt
kl. 2.30 ammes
kl. 4.00 ammes lidt
kl. 6.00 ammes
Hun sover for det meste ca. 11 timer i træk, hvor hun ammes uden at vågne. Dog har hun en del gange på det sidste ligget vågen fra ca. 2 til 4, hvor hun snakker og slår omkring sig. Hun bliver kun skiftet om natten, hvis det er nødvendigt, hvilket kun er sket to gange. Der er hverken lys eller snak.
De første 3-4 måneder bar min mand hende over i hendes egen seng, når hun var faldet i søvn om aftenen og hun sov der til ca. 23. Men det blev droppet, da hun vågnede helt op, når jeg bar hende over i sengen for at amme. Jeg kunne ikke holde ud at være vågen der i flere timer.
Hvis jeg ikke straks lægger brystet til hver gang i løbet af natten, slår hun ud, for at mærke, om jeg er der og vågner helt. Hun er derefter vågen i flere timer. Det samme gælder, hvis jeg lægger hende i hendes egen seng efter amning. Hun møffer rundt i sengen til hun vågner og græder så, hvorefter jeg selvfølgelig henter hende, da jeg ikke vil have, at hun skal føle sig utryg.
Min mand vil selvfølgelig gerne hjælpe, men amning er det eneste, der trøster (Ved godt, at jeg selv har lært hende det!) Og jeg er frygtelig dårlig til at overlade hende til ham, da jeg ved, at hun græder, og at jeg kan få hende til at holde op hurtigt. Når min mand prøver at hjælpe, græder hun endnu højere, indtil jeg kommer.
Så mit spørgsmål gælder både søvn og kost - tror dog det hænger sammen.
Jeg er ret træt hele tiden, har ikke sovet tre timer sammenhængende de sidste 7½ måned, så jeg har ikke overblikket over, hvordan jeg får ændret situationen. Jeg tænker meget på at gøre det bedste for min datter, at hun skal føle sig tryg og forstået og ikke ligge alene og græde.
Hun skal spise rigtig mad, ammes 3-4 gange i døgnet og sove i sin egen seng, for at vi begge kan få ro. Men hvordan pokker gør jeg, og hvor starter jeg???
Jeg har læst alt, hvad jeg kan komme i nærheden af om spædbørns søvn og kost, men jeg kan ikke rigtigt overføre det på vores situation.
Min sp har nogle lidt 'gammeldags' principper, som jeg ikke er enig i. Derfor spørger jeg dig.
Det blev en alt for lang og lidt rodet smøre - håber du kan udlede det vigtigste af det, om ikke andet ville et eksempel på en døgnplan være til hjælp. Tusind tak for hjælpen.
Med venlig hilsen Louise