Svar: Skeler
10. marts 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Bodil
I nogle kommuner laver sundhedsplejersken en boelprøve, hvor hun bla. tester om barnet skeler. I andre kommuner vil egen læge vurdere hvorvidt barnet skeler, når barnet skal til 1 års undersøgelse.
Når man taler om skelen, så taler man om to former for skelen.
Der er den 'Manifeste skelen', hvor børnene i begyndelsen vil være skeløjet i kortere perioder, men efterhånden vil udvikle en konstant skelen. Det ser ud, som om de to øjne ikke kigger samme sted hen. Det vil sige at når barnet bevæger det ene øje, så følger det andet øje ikke med.
Der er også den 'Latente (forbigående) skelen', hvor barnet ikke virker skeløjet, når det har øjnene åbne, men hvor det især er når det er træt, at det har svært ved at lade øjnene følges ad.
Mange børn skeler når de er helt små og det skyldes som regel at små børn har svært ved at få øjenmuskulaturen til at samarbejde. I takt med at barnet bliver ældre vokser det fra det.
Da dit barn nu er 9 måneder gammel så tænker jeg at det vil være fornuftigt at du drøfter det med en øjenlæge. Der er enkelte øjenlæger som har en skeleterapeut ansat og du kan søge efter dette i telefonbogen, mon ikke der er en i nærheden af hvor I bor. Du kan også spørge sundhedsplejersken, de ved som regel besked.
En skeleterapeut eller en øjenlæge med viden omkring børn og skelen, vil ret hurtigt kunne fortælle dig hvorvidt det er noget man vil følge op på eller om dit barn vil vokse fra det. Man behøver normalt ikke speciel henvisning, men kan selv ringe og bestille tid.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske