Svar: Spørgsmål om mad, dags-søvn og motorik
10. marts 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Lærkes mor og far
Jeg blev så glad for at læse jeres brev, fordi jeg tænker at det lyder som om I et eller andet sted har fået meget mere ro på hos jer og som om I faktisk har det godt alle sammen. Det er rigtig dejligt.
At Lærke 'kun' spiser 1 dl. af gangen er helt okay. Og at hun tager godt på er kun et tegn på at hun optager sin mad rigtig godt i øjeblikket - det er også helt okay.
Hvorfor hun kaster op skal jeg ikke kunne svare på, det vigtigste er dog at det ikke går ud over hendes lyst til at spise, nysgerrigheden og at hun samtidig trives og tager det på hun skal - og det gør hun jo:o)
Du skal ikke sammenligne Lærke med andre børn. Alle børn er forskellige og situationer er forskellige helt fra start. Sammenligninger giver ofte kun unødige spekulationer og det er der ingen grund til:o)
Med hensyn til søvnen, så tror jeg simpelthen at Lærke har brug for trygheden i øjeblikket. Der sker rigtig meget med børn i ½ års alderen. Det er som om at dette er lidt et skift - den spæde tid er helt ovre og nu blomstrer der en lille pige med meget mere vilje og selvstændighed frem. I begynder måske mere at kunne fornemme, hvad hun bliver for en. Ofte begynder man som forældre også at have brug for lidt adspredelse - vil gerne kunne opleve noget andet, komme lidt ud, måske få soveværelset for sig selv, tale om andet end bleer og skemad osv. Det ½ år er således en skæringdag.
Hos jer ramler det hele så lige lidt sammen. Lærke har brug for at du lægger dig med hende i løbet af dagen (ikke hver dag, men gør det nogle gange), så får hun sovet - og du har også udmærket af at ligge lidt:o).
Du må prøve at planlægge dagen mere, så du enten tager af sted om formiddagen eller over middag, hvad der nu passer bedst ind i dagsrytmen så I på den måde begge får tilfredsstillet jeres behov. Hun er jo så gammel nu og en stor pige, så kan hun ikke sidde i barnevognen og kigge lidt?
Tag hende med på opdagelse, lad hende mærke luften i ansigtet - idag skinnede solen og jeg målte 17 grader, det var jo dejligt. Så ud at mærke foråret og når hun virker irritabel så tag hende med. Bliver hun så træt, så lægger du hende ned, og så kan hun sove videre i sin vogn.
Nogle børn har problemer med søvnfase skift rigtigt længe, jeg tænker dog at det burde gå over i løbet af de næste måneder.
Med hensyn til at rulle, så handler det ofte om at stimulere vestibulær sansen i øret og derfor er det super godt at I triller og triller og triller og triller.... Luftture som kilder i maven, måske blive svunget let i et lagen, hvor I står og holder i hver sin ende.. (pas på hun ikke falder ud) - jo mere i kan svinge og gynge jo bedre.
I gør allerede så meget og det er derfor begrænset hvor meget mere I kan gøre og ender det med at lillepigen rejser sig og går uden hverken at have trillet eller kravlet.... ja så går det jo også:o) Du kan ikke forvente at hun kan sidde selv frit på gulvet, det fleste børn er 8 måneder før de kan det, nogle endda ældre.
Med hensyn til vægten og sammenhængen med ikke at rulle - tja... det er svært at sige, nogle børn bevæger sig ikke så meget fordi de er store, andre børn bliver store fordi de ikke bevæger sig så meget....
Håber mine tanker trods alt hjælper lidt videre. Fortsæt den gode udvikling. Knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske