Svar: Alkohol og amning
11. marts 2007
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Med den alder din datter har vil hun godt kunne få andet end modermælk og vil således godt kunne blive passet ude og kunne undvære amning.
I forhold til alkohol og amning, så skriver sundhedsstyrelsen: "Alkohol udskilles i modermælken og opnår her en koncentration omkring samme niveau som alkoholkoncentrationen i moderens blod. Når barnet er født, udsættes det ikke længere for risikoen for misdannelser på grund af den alkohol, moderen drikker. Barnet får heller ikke længere den samme promille som moderen, men en betydelig mindre alkoholkoncentration som følge af indtagelsen af alkoholholdig mælk. Det nyfødte barn har imidlertid en betydelig større følsomhed overfor alkohol end voksne og man kender ikke den nedre grænse for skadelig påvirkning. Ammende kvinders alkoholforbrug bør være begrænset" (Citat: Vellykket amning, sst. 2006)
Ud fra dette tænker jeg, at et enkelt glas vin eller to flere timer før du atter ammer din datter burde ikke skade, men drikker du meget mere end dette eller indtager stærkere form for alkohol, så bør du malke ud, når du kom hjem. Det må trods alt være bedre at malke ud en gang for meget end en gang for lidt. Og så længe der er en sandsynlighed for at du har promille i blodet, så er der også promille i mælken.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål og med hensyn til om det er synd at give flaske, så er det ikke synd - det er fint som substitut for mor, når du ikke er tilstede - så må vi bare håbe at hun vil tage imod flasken, hvis hun ikke har fået den før:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske