Brev:
Søvn - 4½ mdr mange powernaps men mangel på sammenhængende søvn
11. marts 2007
Alder:
4 mdr.
Hej Helen
Tak for dine tidligere gode råd, min søn er heldigvis kommet sig over hans reflux problemer og trives. Han er i dag 4½ mdr. og vejer 6½ kg samt måler 62 cm.
Selvom han trives har vi dog nogle problemer mht. hans søvn rutiner. Problemet er at han faktisk kun powernapper (sover ca 45 min. af gangen) i løbet af dagen og sover forholdsvis uroligt i løbet af natten, selvom han dog sover fra 23 til 07 afbrudt af en enkelt natamning.
Jeg ammer ham kun, og skal forsat nøjes med at amme ham indtil han er 6 mdr. da jeg er allergiker.
En normal dag ser ud som følger - Her kan jeg tilføje at dagen stadig er styret helt efter hans ønsker og at jeg ikke har "skemalagt" hverken søvn eller amninger:
07 vågner han til morgen amning
0mkring 08.30 - 9.00 falder han i søvn igen, hvor han så sover 45 min til 1 time
kl. 10 er han sulten igen og bliver ammet
omkring kl. 11 falder han i søvn igen - og sover omkring de 45 min
kl 13.00 får han mad igen
Her er det så lidt forskelligt, hvornår han falder i søvn og det kan variere fra 14 til 16, men sover stadig ikke mere en en times tid.
Kl. mellem 16 - 17 får han mad igen, og igen mellem kl. 19-20.
Så falder han i søvn og sover indtil 23.00 hvor jeg ammer ham til natten. Her falder han i søvn med det samme igen.
Mellem 04 - 05 vågner han til natamningen.
Fra 23 til 01 sover han fint. Men så begynder han at småklynke. Jeg kan få ham til at falde i søvn igen ved at dreje ham og give ham sutten. Så sover han frem til natamningen, men derfra og så indtil kl 7 hvor vi står op er det en forholdsvis urolig søvn, hvor han vågner og klynker/græder ca. en gang i timen. Han kan dog stadig fås til at sove ved at jeg enten vender ham eller giver ham sutten igen.
Han sover i sin egen seng dog i vores soveværelse og jeg skal derfor op hver gang han vågner, hvilket gør, at jeg når, at vågne helt hver gang han græder.
Mit spørgsmål er hvad jeg kan gøre for at få ham til at sove mere sammenhængende? Vi har desværre ikke rigtig mulighed for at gå lange ture med ham i barnevognen, da vi bor i Dubai og her er frygteligt varmt, hvorfor skal køre ud i et Mall eller lign. for at gå ture.
Desuden kan jeg tilføje, at han er en meget aktiv dreng, der gerne vil opleve verden b.la. er han næsten umulig, at få til at sove, når vi har gæster eller er ude, fordi han vil "se det hele". Jeg har desuden også på fornemmelsen, at han drømmer meget, fordi han nogen gange gråder meget ulykkeligt selvom han rent faktisk sover.
Håber du har nogle gode råd. Da jeg gerne vil have lidt mere søvn og lidt mere sammenhængende tid til at få styr på hus og hjem.
På forhånd tak
Maria Louise