Svar: Søvn - 4½ mdr mange powernaps men mangel på sammenhængende søvn
11. marts 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Maria Louise
I forhold til din drengs alder, så er det helt normalt at have behov for at sove 3-4 gange dagligt. Sammenlagt vil lurene i løbet af dagen som regel udgøre ca 5 timer, om natten vil barnet sove ca 10 timer afbrudt af spisning og barnet vil således sove ca 15 timer i døgnet - igen med lidt naturlig variation - det er et gennemsnitligt skøn.
Når jeg ser på den plan du har skitseret, så sover din dreng ca 3 timer i løbet af dagen, men går til gengæld til ro omkring kl. 19-20 og sover så her til kl 07 - altså omkring 12 timer i alt. Det vil sige at han sammenlagt når op på de 15 timer. Det er således hvad han har behov for og derfor tænker jeg at det er begrænset hvor meget du kan forvente at han sover yderligere om dagen...
Når han bliver ældre og begynder at få skemad, så vil det være muligt at skabe lidt mere fast struktur for dagen. Det vil sige lidt mere fast omkring hvad tid han spiser, hvad tid han sover osv. og det tror jeg vil være med til at give en ændring for jer.
Jeg har fuld forståelse for at du ikke kan gå rundt med barnevogn i Dubai og du har jo heller ikke behov for at shoppe i Mall flere gange om ugen:o) Men hvad med en hængekøje eller lignende? Jeg tænker at det handler om at kunne pakke ham lidt tæt og give ham den vuggende fornemmelse som vil virke beroligende ligesom at køre i en vogn. Du må kunne finde et eller andet i den stil, naturligvis sikkerhedsmæssigt forsvarligt, men hvor han kan ligge, vugge og finde roen. Det at 'ligge i en pose' vil samtidig forhindre ham i at følge med i det hele og dermed hjælpe ham til at samle sig selv.
Håber at mine tanker kan bruges lidt videre og glæder mig til at høre hvad du finder på:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske