Svar: 7mdr vil ikke have mme
12. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Celinas mor
Med den alder din datter har er det fortsat vigtigt at hun får et vist mælkeindtag. Du behøver ikke tilbyde flasken mere end 4 gange dagligt og du skal derfor passe på ikke at presse hende for meget. Prøv at give hende flasken lige når hun vågner af en lur i stedet for inden hun skal sove, da hun efter søvn automatisk må være tørstig.
I stedet for sødmælk til alle måltider så synes jeg du skal give hende mme af kop. Hun må gerne få mme kold ligesom sødmælk og det er bedre for hende at få mme end sødmælk, når hun ikke er ældre end hun er. Hun bør være 9 måneder gammel før komælk og komælksprodukter bør udgøre en større del af hendes indtag.
Det er fint at hun drikker vand, så bliver hendes væskeindtag dækket. Men mme er fortsat vigtigt og meget gerne 400ml dagligt så jernbehovet dækkes derigennem. Derudover kan du give hende en portion tykmælk eller lignende og selv komme frugtmos i - det er at foretrække fremfor almindelig frugtyoghurt, som indeholder meget sukker.
Hvis du ikke kan få hendes indtag af mme øget, så må du give hende jern og sundhedsstyrelsen anbefaler glyciferdråber, som er godkendt som lægemiddel. Medic Teams smagsneutrale dråber er et kosttilskud. Alternativet er det nye Babyfer, som også er fra Medic Team - det er et smagsneutralt pulver, som drysses på en skefuld frugtmos.
Du skal naturligvis sikre dig at hendes indtag af mad ikke fylder så meget at det tager pladsen op for mælken. Dog kan du også her have en fordel ved at give hende mælk, når hun vågner og ikke inden søvn. Derudover kan du give hende en flaske sovende, f.eks. om aftenen - hvis hun sover så accepterer hun den måske bedre:o) Det er et forsøg værd.
Flasker kan du således forsøge morgen, eftermiddag, aften og sen aften. Om morgenen som det første når hun vågner fordi hun her må trænge til den og være sulten. Om eftermiddagen, når hun vågner af sin lur, om aftenen, når hun skal til at slappe af og ned i gear for at sove godt og sen aften, når hun sover.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre:o) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske