Svar: Mad og søvn - 8 mdr.
12. marts 2007
Alder:
8 mdr.
Kære D.G.
I forhold til det med at tygge mad, så er børn forskellige på dette punkt. Nogle børn er rigtigt hurtige til det og andre kommer lidt senere igang.
Jeg vil foreslå dig at du gør det til en vane at tilbyde ham brødskorper og lignende at sidde med i hånden. Det er vigtigt at han vender sig til at have noget i munden, som skal opblødes med spyt og arbejdes med.
Derudover så vil det nogle gange hjælpe lidt at skille tingene ad. Man anbefaler normalt at man f.eks. kommer lidt hakket kød i grøntsagsmosen, men det er mit indtryk at nogle børn ikke rigtigt kan finde ud af dette. Hvis de får ren skemad som er blendet og fint i konsistensen, så kan de sagtens spise, men når der så er klumper i, så går det helt galt. Derimod kan de godt finde ud af det, hvis hvis de ved siden af får mad, der skal tygges. Det er som om at de godt kan skelne de to ting fra hinanden.
Jeg vil derfor foreslå dig at du giver havregrød eller øllebrød, evt. flerkornsgrød, som er gode og nærende, når du vælger grød. Grøntsagsmos tilbyder du også som hidtil, men godt blendet, så du er sikker på at din dreng kan klare konsistensen. Ved siden af begynder du så at give din dreng rugbrødshapsere - ganske små, men alligevel nok til at han ved at nu kommer der noget der skal tygges. Giv ham også indmaden af en frikadelle (kød/fisk), godt kogte pastaskruer, en godt kogt blomkålsbuket og lignende - så han også med sine øjne kan se at det er mad, som skal arbejdes med. Skemaden skal bare synkes.
Jeg tror det vil være vejen frem for jer:o)
Hans natlige uro hænger sammen med alderen, han er jo igang med separationsfasen, så det skulle gerne ændre sig igen stille og roligt.
Rigtig meget held og lykke fremover:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske