Svar: Hvor længe skal hovedvægten af måltidet bestå af mælk?
12. marts 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Lilou
Det lyder som om du måske godt kan begynde at give din dreng et tredie skemåltid, som så kan ligge om aftenen. Med den alder han har nu, må han jo meget gerne sidde i høj stol og kan således sidde med ved bordet, når I andre spiser aftensmad. Han kan derfor også begynde at få lidt af jeres mad.
Prøv derfor at mose lidt kartoffel med lidt sovs, give ham indmaden af en frikadelle og lignende om aftenen - altså at maden tager udgangspunkt i den mad I andre spiser.
Nogle børn vil i 7 måneders alderen fint kunne nøjes med 3 måltider skemad og andre skal her øges til 4. Samtidig med at barnet øger sit indtag af mad, så vil barnet også automatisk nedsætte sit mælkebehov. Det plejer at gå helt af sig selv.
Et mælkeindtag på 900-1000ml lyder rigtig fint i forhold til den alder din dreng har nu. Fra nu og frem til 9 måneders alderen nedsættes det stille og roligt til ca 750 ml og mellem 9-12 måneder nedsættes mælkebehovet yderligere til ca 500ml.
Håber at ovenstående er svar nok på dit spørgsmål og at det hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske