Svar: For kort tungebånd - 8 mdr.
3. januar 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Maria
Før i tiden klippede man tungebåndet på alle nyfødte, hvor man fandt det for kort, da man mente at det kunne have indflydelse på amningen og på sprogudviklingen (lespen). Men da der ikke er noget der tyder på at dette skulle have hold i virkeligheden, er man holdt op med at klippe tungebåndet som rutine.
Selv på trods af kort tungebånd formår de fleste børn at die hos deres mor og Hvis det en sjælden gang skønnes nødvendigt, så klipper man tungebåndet, for at barnet bedre kan die.
Kort tungebånd ses ved at barnet har svært ved at række tungen ud af munden og når barnet stikker tungen frem er spidsen kløvet, således at spidsen af tungen bliver tvedelt eller hjerteformet. Det er meget tydeligt at se.
Om der ligger noget dokumenteret omkring det at lespe i forhold til kort tungebånd ved jeg ikke; men skulle det vise sig at blive et problem, så er det jo et forholdsvis lille indgreb at få lavet. I øvrigt synes jeg også at man møder en del med kort tungebånd som ikke lesper, så man må tage det som det kommer. Der kunne måske også være en arvelig faktor i det.
Det at din søns tungebånd sidder forholdsvis langt fremme under tungen har jeg set før og jeg mener bestemt ikke at dette er unormalt:o) Det lyder også som om din søn trives og pludrer og ikke er generet af det. Jeg tror bestemt ikke at du skal gøre dig unødige bekymringer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske