Svar: Opdragelse - pige 8 mdr.
12. marts 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Maria
Rigtigt mange forældre bliver overraskede når deres børn pludselig begynder at vise temperament og egen vilje og det sker ofte i 8-10 måneders alderen. Man kan som forældre stå helt paralyseret og bare kigge på ens lille skat og tænke 'hvad i alverden foregår der, hvem er den lille pige' fordi hun simpelthen kan blive så gal og ked af det, som man ikke har set det før.
Det hører alderen til og selvom det kan virke hårdt, så er det jo egenlig et godt tegn, at hun er ved at udvikle mere selvstændighed. Det handler bla om at hun nu godt ved at der er forskel på mor og mad f.eks. eller at hun ved at lukke munden sammen får skabt en opmærksomhed omkring sig selv - og hvem vil ikke gerne være i centrum? :o)
Børn prøver grænser og det gør de jo fordi det er vigtigt at lære hvordan man opfører sig - vi kan jo ikke rende rundt som vilde og gøre som det passer os. Derfor er du også nødt til at sætte nogle grænser nogle gange og derfor vil du også opleve at hun nogle gange bliver rigtigt ked af det, når tingene ikke går lige efter hendes hoved.
Du skal naturligvis altid overveje, hvorfor du siger nej og ikke bare sige nej, nej, nej, fordi du egentlig er smadder træt og mangler overskud (sådan vil det også kunne være nogle gange, men det skal ikke være hovedreglen). Du skal prøve at skelne imellem om hun øver læbelyde, undersøger maden osv. og at det således er en del af hende udvikling og læring det hun gør eller om det handler om at gøre noget for at se en reaktion hos dig.
Ofte sker der jo det at vi kommer til at grine de første gange børnene laver lidt ballade og det tager hun naturligvis som en invitation til at blive ved. Hvis du således oplever at hun spytter med maden for at se din reaktion, så må du give hende en reaktion som hun kan forstå - sige nej.
Små børn husker bedst, hvis der følger en handling med det nej der gives. Det kan være at flytte tallerkenen eller sætte barnet ned fra bordet, fordi det er færdig med at spise. Hun er dog stadig kun 8 måneder og derfor for lille til opdragelse helt på denne måde - måske er det derfor en idé at du flytter dig selv, eller at du sætter dig til at lave noget andet, kigger i avisen eller lignende. Simpelthen for at vise hende at hun netop ikke får opmærksomhed ved at spytte med maden. Når hun spiser og kommer maden i munden, så får hun til gengæld masser af positiv kontakt og I taler om hvor dejligt maden smager osv.
Jeg kan godt forstå at det er svært for dig, når hun bliver både gal og ulykkelig. Det er bestemt heller ikke nemt, men det er en af de fineste opgaver som forældre, at man er i stand til at rumme alle de følelser ens barn har. At kunne rumme betyder at man kan være til stede og accepterer at barnet har det som det har det, uden at ville ændre det og uden at tage det personligt.
Du skal således kunne rumme både når hun er ked af det, sur, hidsig, ulykkelig, vred, bange, utryg, glad, sjov, drillende, genert osv. Alle de følelser som kan røre sig i hende. Det er vigtigt nu, men bestemt også i årene der kommer fremover.
Alderen 1-3 år byder på masser af øvelse i dette og tro mig, - man vokser med opgaven:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske