Svar: Puttetid for 3 årig dreng
12. marts 2007
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Pia og Jakob
Det lyder umiddelbart som om at jeres dreng er meget tryghedssøgende og lige nu har stort behov for at vide at I er der for ham og passer på ham.
I skriver at I læser for ham, holder i hånd og så godnat - ville han kunne falde i søvn, hvis I blev siddende? Jeg tænker at børn nogle gange søger underholdning, hvis man er der, men han er jo så gammel nu at man godt kan forklare ham "jeg er lige her, så sov du bare" og han så vil lægge sig til at sove. Nogle gange hjælper det jo på denne måde og putteseancen kan så overståes på 15 minutter og det er godt givet ud synes jeg.
Nogle gange kan man også prøve at gå lidt ind i, hvad han gerne vil og hvad han tænker. Måske føler han at han går glip af noget. At I forældre sidder i stuen og hygger og han er ikke med - måske at I hygger med lillebror og hvorfor skal han så i seng... Det kan være et udtryk for at han også vil være med og tage del i det der foregår om aftenen, når han sover - eller måske det han tror foregår. Derfor hjælper det nogle gange at sige "vi er lige inde i stuen, vi rydder bare op' eller hvad det nu kan være - naturligvis noget som han sikkert vil synes er kedeligt, noget han ved I plejer at gøre.
Det kan også godt være at der er mulighed for at I kan lave noget rent praktisk og gå lidt til og fra. Det kan være at ordne strygetøj i nærheden af hvor han ligger, så han kan se at I er der og føle sig tryg ved at sove, men samtidig ikke selv får den fulde opmærksomhed. Det kan også være at det hjælper at I går frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads og fortæller ham at I kommer lige om lidt - 'henter lige bluserne, så kommer jeg igen, læg du dig bare til at sove' - altså betrygger ham i at I er der og kommer til ham - han behøver ikke kalde på jer.
Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske