Brev:
Mælk og mad - 9 mdr.
12. marts 2007
Alder:
9 mdr.
Mælk og mad - 9 mdr.
Kære Helen.
Vores datter er nu 9,5 måneder og stadig en småtspisende spirrevip ;-()...hun vejer nu 7700 gram, har taget 100 gram på den seneste måned og ialt(!) 400 gram på de seneste 3 måneder.
Hun følges relativt tæt af sundhedspl og desuden på børneafdelingen....der er ingen bekymring at spore hos disse instanser (og egentlig heller ikke hos forældrene), da hun er en MEGET aktiv, superglad pige, der kan stå selv og endda tage et par skridt selv, kravler med lynets hast og overalt, spiser al sin mad selv med diverse bestik og selv er ved at prøve at iføre sig sko og strømper.. "ordforrådet" fejler heller ikke noget...hun er meget sød og underholdende!!!!!!
....men altså hvor spiser hun bare ikke ret meget... hun er dog vældig interesseret i at spise maden og vil gerne have alt mulig forskelligt...hun får dog ret hurtigt nok...og det er lige meget, hvordan maden ryger indenbords. Får hun så meget som en mundfuld for meget af mad eller mælk, kommer det hele op igen...det sker nok et par gange om ugen, at hun kaster voldsomt op.. oftest efter aftensmaden eller flaske.
Hun har jo i månedsvis haft forstoppelse, og jeg er nu endelig ved at trappe hende ud af laktulosen, hun får 4 ml dagligt...der kom først rigtig gang i maven, da hun lærte at tage en flaske med mme, så hun kom op på 400 ml mme i døgnet og jeg kunne droppe jerntilskudet. Derfor er det vigtigt for mig/hende at hun får ca 400 ml mme hver dag.
Problemet er, at hvis hun får for meget mælk er der tilsvarende for lidt plads til mad, da man ikke bare kan ”fylde på” hende, det gælder både mælk til og imellem måltiderne. Hvis hun får mælk til måltiderne, er det ofte det eneste hun vil have, når først hun har fået øje på mælken skubber hun maden væk. Og hvis der ikke går minimum 2-3 timer mellem måltider og mælk, spiser hun ikke ret meget.
Jeg har brug for lidt inspiration til at sammensætte mælk og mad, så hun spiser mest muligt men også får minimum 400 ml mme i døgnet.
Sådan ser en typisk dag ud for tiden:
6.30 Op
7.00 Havregrød 1 dl lavet på mme (100 ml)...hertil vand
9.00 Ammes (der er vist ikke meget at komme efter mere ;-(()...tilbydes mme af kop...tager max 50 ml
9.30 – 10.30 Sover
11.30 Frokost med rugbrødshapsere, ost, grøntsager, avokado, rester fra aftensmad, frugtmos med creme fraice eller fløde til dessert, ialt spiser hun nok mad svarende til 1,5 dl....hertil vand
13.30 Flaske med mme og lidt fløde....70-100 ml
14.00- 15 Sover
15.30. Lille mellemmåltid med fx bolle, yoghurt med rugbrødsdrys, frisk frugt...hertil vand
17.30 ”Vores” aftensmad...spiser max 10 små skefulde..herefter 10-15 skefulde øllebrød med bananmos eller anden grød..hertil mme i kop ca 70 ml
19.00 Flaske med mme og lidt fløde...100 ml
Nat...en sjælden gang imellem en flaske med mme...100 ml
Dvs hun får knap 400 ml mme...og dertil en ammetår...evt lidt yoghurt, cremefraice, ost...
Hvordan sikrer jeg hende 400 ml mme uden at det går ud over appetiten?... Får hun mælkeprodukter nok i det hele taget?...Har du forslag til en mere hensigtsmæssig måde at ”skrue” mad og mælk sammen på?
Det er sundhedspl der har foreslået et skvæt fløde i mme ;-)).
På forhånd 1000 tak for hjælpen, jeg glæder mig til dit input!!!!
Hilsen Pia