Svar: Mælk og mad - 9 mdr.
12. marts 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Pia
Dejligt at høre fra dig, det er lang tid siden:o)
Det er godt at I følges på børneafdelingen og jeg tænker at det også vil være relevant at du taler med dem om hvorvidt du skal blive ved med de 400ml mme eller om det vil være okay at skrue yderligere ned til fordel for mere skemad.
Det handler naturligvis om hendes behov for jern, men jern kan hun jo også få via maden og derfor kunne det jo være at det ville være acceptabelt med flaske 3 gange dagligt (formiddag, eftermiddag og aften) og derudover kunne du så prøve at sikre hendes jernindtag via kosten - især gennem kød og fisk. Det er jo en balance og jeg synes det er relevant at tale med lægen omkring det.
Har du prøvet forskellige typer jerntilskud, der er jo både glycifer, smagsneutrale dråber og babyfer - sidstnævnte er pulver som man strøer på f.eks. lidt frugtmos. C-vitaminer fremmer optagelsen af jernet og samtidig får barnet jo så også lidt at spise...
Jeg synes umiddelbart at planen for dagen ser fin ud. Hun spiser lidt fra alle de forskellige fødevaregrupper og det lyder helt okay. Og ja hun hører så til de småtspisende, men Pia - hvad vil du gøre ved det? du kan jo ikke proppe det i hende og derfor er du nødt til at finde roen med det indtag hun nu engang har.
Det vigtigste er at hun har lyst til at smage og lyst til at putte i munden. Og det har hun jo, du skriver at hun er vældig interesseret i alt muligt forskelligt og det er utrolig vigtigt.
I forhold til indtag og væske og problemer med forstoppelse og jerntilskud, så kan du tale med børnelægerne om hvorvidt du skal forsøge med Movicol - jeg er sikker på at børnelægerne kender det. Det er et afføringsmiddel som de bruger på flere børneafdelinger efterhånden. Det er et pulver som skal opløses i vand og din datter skal således være i stand til at indtage en vis mængde væske.
I forhold til indtag af mælkeprodukter, så behøver hun ikke mere end hun får lige nu - som du selv skriver, så er det vigtigt at mælkeindtaget ikke udgør så stor en del at det fjerner pladsen og lysten til anden mad. Indtaget af komælk behøver ikke være stort med den alder hun har.
Jeg håber du kan bruge mine tanker. Som sagt ser din plan fin ud og jeg tænker at der umiddelbart ikke er så meget bedre måde at skrue tingene sammen på. Du gør dig allerede rigtigt mange gode overvejelser og det skal du bare blive ved med.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske