Svar: Mad og søvn ved 4 mdr.
13. marts 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Karina
Tidspunktet for hvornår man skal begynde med grød og mos afhænger ikke kun af barnets alder, men også af hvornår barnet virker parat.
Din dreng skal være i stand til at holde hovedet selv, han skal åbne munden, når du kommer med skeen (f.eks. d-vitaminerne) og så sker der ofte også det at han søger brystet hyppigere, vågner mere hyppigt om natten og en øgning af mælkemængde virker ikke til at have den store effekt.
Hvis det er sådan det er hos jer, kan du således godt begynde at give din dreng lidt grød, han bør dog tidligst starte ved 4 måneder. Alternativet til grød kan være lidt vælling eller lidt modermælkserstatning, men hvis du har masser af mælk, så kan du godt springe det over.
Nogle gange sker der det at barnet bliver så opmærksom på verden omkring sig, at han måske får afsluttet sine måltider lidt for hurtigt. Du kan derfor inden du går i gang med skemaden forsøge at tilbyde ham bryst fra begge sider, således at du ammer, skifter ham og ammer igen - lidt som du gjorde i begyndelsen. Simpelthen for at være sikker på at han er fyldt godt nok op og ikke lærer sig 'at slatspise'.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske