Svar: Gå-stol
13. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Alan
I Danmark anbefales gå-stole slet ikke mere. Det skyldes især tre ting. For det første er stolene ofte så høje at barnet lærer at gå på tæer, hvilket er meget uhensigtsmæssigt, når barnet skal lære at gå rigtigt og det kan i nogle henseender betyde at man skal have fysioterapibehandling.
For det andet, så er det stolen der holder balancen for Simon. Han er slet ikke stor nok til at kunne holde balancen selv og styrket sin balance for han bedst i vandret stilling og ved at trille. Derfor er det langt bedre for ham at ligge og trille på gulvet, få luftture osv. Det stimulerer balancecenteret i det inde øre.
For det tredie så er det sådan at børn lærer i takt med at de bevæger sig rundt. Når de støder ind i en bold, så får de en erfaring med sig om at den føles rund og den trille når man rammer den. Bolde kan have forskellige størrelse og nogen kan være lavet af stof, andre af skind og atter andre at plastik og det at støde ind i bold giver således også barnet en sansemæssig oplevelse og en erfaring med på vejen.
Når barnet sidder i en gå stol så er det stolen der støder ind i tingene og dermed får barnet ikke den erfaring med sig.
Det kan derfor ikke anbefales at bruge gå stol.
Da Simon gerne vil bevæge sig, så kan det være en meget bedre idé at hjælpe ham med at krybe og kravle hen over gulvet, støde fra med fodsålerne osv. Det vil også være sjov for ham at lege ride-ranke-lege på skødet og så vil han have meget større glæde af en rigtig babygynge (ikke en hoppegynge) men en babygynge, som gynger frem og tilbage, frem og tilbage. Netop fordi det stimulerer hans balance.
Jo mere på gulvet, jo mere trillen omkring og bevægelse, jo bedre er det.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske