Brev:
Tvillinger på 14 mdr. som ikke vil sove i egen seng
13. marts 2007
Alder:
14 mdr.
Tvillinger på 14 mdr. som ikke vil sove i egen seng
Kære Helen
Jeg har været meget glad for dine tidligere råd, så nu skriver jeg til dig igen angående mine tvillingers søvnvaner.
De er nu blevet 14 måneder og går begge 2, er aktive hele dagen og sjældent syge. De startede vuggestue for 2 måneder siden og er faldet rigtig godt til, de vil ind imellem ikke med hjem! I vuggestuen sover de omkring 2-2½ time midt på dagen. Vi afleverer dem omkring kl. 8.30 og henter dem igen omkring kl. 15.30.
Når de kommer hjem leger de enten selv eller den der har hentet leger med dem indtil vi skal spise kl. 18.00. Fra ca. kl. 18.30 - 19.00 begynder vores putteritualer, hvor vi starter med at give dem nattøj på og tumler lidt rundt med dem og børster tænder i deres eget værelse. Dernæst går vi ind i soveværelset hvor vi sidder på sengen og læser bøger og nusser indtil de falder i søvn i vores arme eller i sengen ved siden af os. De fleste af dagene bærer vi dem ind i deres egen seng sovende og de har indtil de startede i vuggestue sovet hele natten i deres egen seng.
Men nu har deres søvnvaner totalt ændret sig!
Ofte sker det at kun den ene sover videre i sin egen seng, hvorimod den anden højlydt protesterer når han lægges i sin egen seng selvom han sov dybt da han blev båret ind i værelset. Hvis vi når han brokker sig over at blive lagt i egen seng blot lægger ham i vores dobbeltseng, sover han videre med det samme.
Hvis det lykkes os at få dem bukseret ind i deres egne senge, sover de max. 1-1½ time her, vågner og er dybt ulykkelige og kan kun sove videre i vores dobbeltseng.
Det betyder at vi har 2 børn i sengen hver nat, som betyder at vi ikke får sovet særligt godt og at vi som forældre ikke får lejlighed til at også at være mand og kone.
Jeg har en aften afprøvet Godnat og sov godt - metoden hvor man med et bestemt antal minutters mellemrum går ind til barnet og siger godnat. Det tog 2 timer indtil de græd sig i søvn - hvor jeg græd ligeså meget som dem og de endte med at vågne et par timer senere hvor jeg tog dem med ind i sengen. De rystede over hele kroppen af den lange gråd - så den metode kan jeg bare ikke med.
Det virker som om de ikke lide at sove i deres tremmeseng hvor de jo nu ligger på nederste niveau for at de ikke skal falde ud. Jeg overvejer om deres modstand mod at sove her er fordi de ikke kan li' at spærret inde, men samtidig har de jo tidligere sovet fint her hele natten.
Jeg tænker også på om det er den rigtige metode at sidde med dem i vores seng indtil de falder i søvn og bæres ind i deres egen seng, men jeg synes de er for små til at kunne forstå i ord at nu skal de lægge sig til at sove.
Jeg ved ikke rigtig hvad vi skal gøre - jeg har købt Sov igennem uden gråd af Elizabeth Pantley, men de problemer hun beskriver er børn der ikke vil sove og det vil mine tvillinger gerne blot ikke i deres egen seng.
Jeg overvejer at skifte deres tremmesenge ud med et par juniorsenge, hvor vi kan sidde sammen med dem inden de falder i søvn og så lægge dem ned for at sove videre.
Glæder mig til at læse dit råd for vi trænger til en nats søvn uden børn i sengen.
Mange hilsner
Tine