Svar: Tvillinger på 14 mdr. som ikke vil sove i egen seng
13. marts 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Tine
Tak for din uddybende beskrivelse. Jeg tror der er flere ting som gør sig gældende. For det første deres alder og dermed deres motorisk uro, deres start i institution, deres fornemmelse for at verden er blevet større og dermed mere behov for tryghed. Og så også det, at det er ret vigtigt at de lærer at falde i søvn, der hvor du ønsker de skal sove, fordi du derved kan (forhåbentlig) forebygge at de vågner op, oplever at de er flyttet og så protesterer.
Jeg er helt enig med dig i at det er umenneskeligt at bruge godnat og sov godt, til dine børn. Det er tryghed de efterspørger og det giver du dem ikke ved at gå og lade dem blive så ulykkelige. Det er godt at du lytter til dit hjerte.
Du har fuldstændig ret i at det kan være en løsning med en juniorseng i stedet og endda en rigtig god løsning. Når børn begynder at gå omkring, så føler de sig ofte spærret inde i en tremmeseng og da børnene samtidig er startet i institution så er de nu også mere bevidste om at du går fra dem. Det kan derfor give dem tryghed at vide, at de til enhver tid kan stige ud af deres seng og komme ind til jer, hvis de har behov. Det betyder ikke at de gør det, men det kan give dem en ro.
Og så er der naturligvis også de børn som så skal følges tilbage i seng igen, igen. Men det må de så blive og det kan man jo godt gøre på en okay måde:o)
Samtidig vil det at de får en åben seng, gøre det muligt for jer forældre at sidde hos dem, læse en historie, synge en sang eller lignende og de vil falde i søvn der, hvor I gerne vil have dem til at sove. Derfor vil det også være lettere for dem at blive puttet og sove videre der, hvis de vågner allerede efter et par timer. Vågner de hen på morgenstunden af en drøm, så vil de dog fortsat have behov for at kunne komme ind til jer:o)
Rigtig meget held og lykke med dem fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske