Svar: Mindre mælk om aftenen
13. marts 2007
Alder:
1 mdr.
Kære JoJo
Tillykke med din lille pige.
Det er sådan at børn ofte har det der hedder appetitspring i 4-6 ugers alderen. Det betyder at de ofte kan være lidt mere grædende, hvorved de bliver lagt til lidt hyppigere også stimuleres til mere mælk. En øgning af mælkemængden er nødvendig i forskellige perioder af amningen og det bedste man kan gøre er præcist som du allerede gør og det er så fint.
Derudover så er det sådan, at børn ofte spiser hyppigere om aftenen, fordi de fylder sig op for at kunne sove lidt længere om natten. Samtidig er det helt normalt at mælkemængen ikke er så høj om aftenen - det er helt fysiologisk og handler om at du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin og derfor er din mælkemænge højere om morgenen og formiddagen end sidst på dagen.
Din beskriver af mælk lyder jo rigtig fint. Det lyder ikke som om du mangler mælk - tværtimod og din datter tager også rigtig fint på.
Du kan forsøge at lægge hende lidt hyppigere til brystet i løbet af dagen, altså sikre dig at hun ikke sover et længere stræk i løbet af dagen, men ammer med f.eks. 3, max 4 timers interval og det er fra den ene amning starter til den næste starter. Hun skal således ikke have lov til at sove 4-5 timer i løbet af dagen, her skal hun holdes lidt til ilden. Dette for at holde din mælkeproduktion igang og også for at sikre at hun ikke behøver at hænge ved brystet hele aftenen, for at 'indhente'.
Derudover tænker jeg at du naturligvis skal være sikker på at det handler om sult - kunne det være et suttebehov, så hun en gang imellem kunne få en sut?
Med hensyn til amning, så er der nogle børn som tager et bryst og er mætte ved dette, andre børn skal have fra begge sider og det er helt fint. Det behøver slet ikke at handle om at du ikke har mælk nok.
Pludrelyde burde komme nu, mon ikke hun så småt begynder i løbet af den næste uges tid? Prøv at sidde med hende, så hun kan se dit ansigt tydeligt og sig nogle lyde til hende, som f.eks. rrrrr, agryyy, eller lignende.
Fortsat held og lykke med hende, hun lyder til at være en rigtig fin lille pige:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske