Svar: Søvn og lidt om mad
13. marts 2007
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Først vil jeg gerne rose dig for din rigtigt gode evne til at lytte til din datter og mærke efter, hvad du egetlig vil udsætte hende for - og det er derfor rigtig flot at du holder fast og siger nej tak til god nat og sov godt:o)
Jeg tænker at det bedste for jer, vil lærer jeres datter at falde i søvn uden brystet i løbet af dagen først. Det er så svært at starte ud med aftenen og det er vigtigt at hun falder til ro på en god måde her, da det spiller ind på hele nattens forløb. Jeg foreslår derfor at du først prøver at ændre lidt på dagens rutiner i forhold til amning og søvn.
Da din datter får skemad, så vil det være fint at du passer dette ind i forhold til den nye rytme, som mere skal hedde søvn, amning, skemad, søvn, amning, skemad.
Lige nu gør du sandsynligvis det at du starter med skemad, ammer hende og så putter og her skal du altså tænke lidt modsat.
Tænk: Amning når hun vågner. Det vil sige amning om morgenen, når hun vågner efter natten og også amning lige når hun vågner af sine lure om dagen.
En times tid eller 1½ efter at hun er blevet ammet, så skal hun have sin skemad og måske lidt mælk af kop og så skal du putte hende, dynen godt omkring hende, evt. ned i barnevognen, evt. en sutteklud eller en bamse (men forsøg at få hende til at sove uden amning).
Det lyder simpelt, men jeg er ret sikker på at det er vejen frem hos jer. Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske