Svar: Bronkitis
5. januar 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Bronkitis er når barnets luftveje er forsnævret således at barnet har svært ved at få vejret og vejrtrækningen høres som pibende og hvæsende.
Ofte kommer symptomerne på bronkitis samtidig med at barnet er forkølet. Varer det kun et par uger kan det skyldes at barnet har fået det der hedder RS-virus (respiratorisk syncytial virus). Hos børn over tre år og voksne giver RS-virus sjældent problemer, men hos små børn kan det medføre vejrtrækningsproblemer. Ofte vil barnet også have feber og de helt små børn vil være generet af slim i luftvejene.
Er barnet generet af luftvejsproblemer over længere tid taler man om astmatisk bronkitis, hvor barnet har pibende vejrtrækning, åndenød og hoste. Små børn har i forvejen snævre luftveje og der skal derfor ikke særlig meget til, før at luftvejene kan forsnævres yderligere. Det skyldes at de små muskler omkring luftrøret trækker sig sammen samtidig med at slimhinden hæver. I nogle tilfælde er astmatisk bronkitis forløber for astma, men ofte aftager symptomerne efterhånden som barnet bliver ældre.
Astma skyldes grundlæggende, at luftvejene trækker sig sammen, som en reaktion på f.eks:
- infektion
- kulde
- tobaksrøg
- stærke lugte
- fysisk anstrengelse
- stress
- overfølsomhed (dyrehår, pollen mv.)
Astmatisk bronkitis skyldes:
- infektioner
- tobaksrøg
Man kan i nogen grad begrænse de ting, der fører til forværring af astma og astmatisk bronkitis:
- sørge for røgfrit miljø
- lufte ud jævnligt og sørge for at luftfugtigheden i hjemmet er lav især hvor barnet sover
- undgå pelsdyr, hvis der er allergi i familien
- begrænse antallet af tøjdyr og andet der er støvsamlende, især hvor barnet sover
Hos små børn er det meget svært at skelne imellem astma og astmatisk bronkitis. Hvis barnet har vedvarende symptomer året rundt, hvis der er allergi i familien eller barnet lider af eksem, så er astma mere sandsynligt end astmatisk bronkitis.
Jeg håber at ovenstående giver dig svar på dine spørgsmål og ønsker dig og din familie fortsat held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske