Svar: Dreng på 2 år der ikke kan sige fra
13. marts 2007
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med jer
Det er rigtig dejligt at I gerne vil støtte jeres dreng og jeg kan også godt forstå hvis I bliver lidt bekymrede over at få at vide at jeres dreng ikke kan sige fra og at han skal lære det inden han skal i børnehave.... men helt ærligt, han er da bare stadig en lille dreng!
Selvfølgelig bliver han ked af det, når legetøjet tages fra ham og han kan jo ikke gøre så meget andet end at græde - verbalt kan han jo endnu ikke forklare sig særlig meget, så hvordan skal han sige fra - skal han begynde at bide og slå de andre børn eller hvad?
Jeg forstår det altså ikke. Jeg synes det er en helt naturlig reaktion i forhold til hans alder og jeg synes et eller andet sted, at det handler om at dagplejeren eller I som forældre, hvis I møder en sådan situation så viser begge børn, hvordan man opfører sig sammen og hvad de gør ved hinanden. For mig at se så handler det altså ikke kun om at jeres dreng skal sige fra (det gør han jo ved at græde) - det handler da mindst ligeså meget om at det andet barn skal lære at se, at det at tage legetøjet fra en anden, gør den anden ked af det, så det skal man ikke gøre - her ligger en pædagogisk opgave efter min mening.
Det findes rigtigt mange børn om børneopdragelse og børns udvikling og hvad de kan klare. Der findes blandt andet en bog som hedder "Ka selv, vil selv - men du må hjælpe mig" som er skrevet at Grethe Kragh Muller. Den handler egentlig mest om trodsalder, men den beskriver faktisk meget godt, hvad der sker i børn fra 1-3 år og hvordan de lærer at få relationer osv.
Der er også en bog som hedder "Trygge børn". Den er skrevet af Jorunn Hansson og Christina Oscarsson og det er en rigtig dejlig bog. I finder begge bøger i min bogguide.
Rigtig meget held og lykke fortsat og håber at mine tanker hjælper jer lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske