Svar: Bisserne gør ondt!
13. marts 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Mor K
Jeg kan godt høre at det er hårdt for jer alle i øjeblikket, men som du beskriver det, så lyder det virkelig som om det er tænderne, som er det største problem.
Du kan hos lægen få en recept på 'dolodent' som er et lokalbedøvende middel til gummerne. Det smøres på, så det virker, men naturligvis fortsat med forsigtighed, da det jo netop bedøver og han bør derfor ikke få det over i svælget. Det plejer at virke ret godt lige der, hvor tænderne bryder igennem.
Ganske kort i forhold til lejringspude og det at jeres dreng møver meget rundt i sengen om natten, så synes jeg ikke han skal have en 'speciel pude'. Det er helt naturligt at han nu vender og drejer sig, han må gerne krybe ned i bunden af sengen eller sove på maven, hvis han ligger bedre sådan. Det er fint at han selv kan finde sig en behagelig stillig at sove i.
Nogle forældre bruger en større dyne (juniordyne). Sundhedstyrelsen har dog i deres nye vejledning omkring vuggedød skrevet at juniordyne ikke bør bruges til børn før 1 års alderen af risiko for overophedning. I kan også gøre det at I komme en større pude eller et større tæppe eller lignende i enden af sengen, så han kan fornemme noget med fødderne og derfor ikke kravler længere og længere ned, netop fordi han mærker lidt modstand. Måske det virker.
Rigtig meget held og lykke forsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske